دولت استرالیا بازداشت‌گاه جزیره مانوس را بسته می‌کند

مقامات دولت پاپوآ گینه نو گفته اند که دولت استرالیا بازداشت‌گاه جزیره مانوس را تا پایان ماه اکتبر سال جاری بسته خواھد کرد.blank

به گزارش افق ٬مقامات دولت پاپوآ گینه نو می‌گویند دولت استرالیا موافقت کرده است که بازداشت‌گاه جزیره مانوس را تا پایان اکتبر سال جاری تعطیل کند.

دولت استرالیا برای بسته شدن اردوگاه‌های نارو و مانوس قرارداد اسکان پناهجوان این اردوگاه‌ها را با دولت آمریکا به امضا رسانیده بود و هم اکنون ایالات متحده آمریکا مطابق به قرارداد میان اداره اوباما و دولت استرالیا که در ماه‌های اخیر سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده است، تعهد نشان نداده و صدها تن از این پناهجویان را براى اسکان دادن در آمریکا نپذیرفته است. در این میان اما، آن عده از پناهجویانی که از سوی دولت آمریکا جواب منفی می‌گیرند، دچار مشکل خواهند شد.

به تعداد ۶۷۵ پناهجو در مانوس و ۹۴۱ پناهجوی دیگر در جزیزه نارو به سر می‌برند و در انتظار پذیریش در خواست پناهندگی شان هستند اما دولت امریکا گفته است که تنها زنان و کودکان را در این جزایر در این کشور می‌برد.

سوالی که آیا دولت پاپواگینه نو، بعداز تعطیل شدن این بازداشتگاه، آنانرا اسکان می‌دهد یا اخراج می‌کند زمان به آن پاسخ خواهد گفت.

اما دولت استرالیا شدیدا تاکید کرده است که هیچ یک از پناهجویان اردوگاه مانوس و نارو در استرالیا، اسکان داده نخواهند شد.

دولت پاپواگینه نو و جزیره مانوس به توافق دولت استرالیا صدها تن از پناهجویان را در بازداشت‌گاه خود جای داده اند که هم اکنون، آینده تاریک پناهجویانی که در ایالات متحده اسکان داده نخواهند شد، دیده می‌شود.

این در حالی است که صدها پناهجو به امید دست یابی به شرایط بهتر، سال‌هاست که در اردوگاه پناهجویان کشور اندونیزی، منتظر نتایج مصاحبه‌ای شان از طرف کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌باشند و بارها در خیابان‌های مقابل مقر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جاکارتا پایتخت این کشور دست به اعتراض زده و خواهان دادخوهی در خصوص سرنوشت شان، از سوی این نهاد شده‌اند.

این افراد که قسمت اعظم آنها را پناهجویان افغانستان، عراق، سودان و شهروندان سومالی تشکیل می‌دهند و براساس قانون اندونزی، از حق کار برخوردار نبوده و با کمک مردم محل و ساییر خیرین زندگی می‌کنند. شرایط زندگی مهاجران در این کشور به گونه‌ای است که در میان اتاق‌های کوچک و مخروبه مانند، صدها تن از پناهجویان در وضعیت نا مناسب زندگی می‌کنند.

این پناهجویان معتقد اند که تعهداتی که به آنها داده شده است عملی نشده و روند انتقال به کشورهای دیگر، بسیار کُند پیش می‌رود. به همین دلیل جز انتظار چاره دیگری ندارند.

این در حالی است که در کشور مالزی پناهجویان روهینگیا دختران خورد سال شان را به عنوان عروس‌های کوچک به قیمت‌های مختلف می‌فروشند.

تضاد های مذهبی باعث شده است که هزاران روهینکیایی کشور خود را ترک کرده و در کشورهای مختلف که از جمله اندونیزی و مالیزی اند، پناه ببرند.

دولت مستقل پاپوآگینهٔ نو کشوری است واقع در اقیانوس آرام و قاره اقیانوسیه، شمال استرالیا و شرق اندونزی. پایتخت آن پورت مورسی است.

خاک پاپوآ گینه نو از نیمه خاوری جزیره گینه نو و شمار زیادی از جزایر دور از ساحل تشکیل شده‌است. جمعیت این کشور در حدود ۶ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن انگلیسی،توک پیسن و هبری موتو است.

 

مطالب مرتبط