روابط دیپلماتیک میان ترکیه و هالند تعلیق شد

پس از آن‌که دو روز پیش به هواپیمای حامل وزیر خارجه ترکیه در روتردام هالند اجازه نشست داده نشد، ترکیه اعلام کرده است که سفیر هالند اجازه ورود به  آنکارا را ندارد.

blank

به دنبال منع ُورود وزیر خارجه ترکیه به هالند، ترکیه اعلام کرده است که روابط سیاسی و دیپلماتیک‌اش با این کشور را متوقف کرده و به سفیر و دیپلمات‌های هالند اجازه ُورود به آنکارا را نمی‌دهد.

تنش‌ها میان آنکارا و آمستردام پس از آن آغاز شد که  دو روز پیش ( شنبه ۲۰ حوت) به هواپیمای حامل وزیر خارجه ترکیه در فرودگاه روتردام هالند اجازه نشست داده نشد.

قرار بود مولد چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در یک گردهم‌آیی درمیان ترک‌تباران در شهر روتردام هالند در دفاع از تغییر قانون اساسی سخنرانی کند.

حکومت ترکیه به رهبری رجب طیب اردغان و حزب حاکم عدالت و توسعه در تلاش است تا آرای ترک تبار های اروپا را برای یک همه پرسی در مورد تغییر قانون اساسی ترکیه جلب کند. در صورت پیروزی در این همه پرسی که قرار است در ماه آینده برگزار شود، اردغان و حزب حاکم از قدرت و اختیارات بهتر برخوردار می‌شوند.

در همین حال عمان کورتولموس، معاون  نخست وزیر ترکیه گفته است که در پاسخ به عملکرد دولت هالند، ترکیه نیز دست به اقدام مشابه می‌زند و فضای هوایی‌اش را به روی مقا‌م‌های هالندی و دیپلمات‌های این کشور می‌بندد.

حدود ۵ میلیون شهروند ترکی که یک و نیم میلیون آنها واجد اشتراک در همه پرسی ماه آینده است در کشورهای آلمان، هلند و اتریش زندگی می‌کنند که قرار بود مقام‌های ترکی در حمایت از دولت اردغان و برای کسب آرای این مهاجران در هر سه کشور گردهمایی برگزار کنند اما مقام‌های آلمانی و اتریشی نیز به هواداران اردغان اجازه برپایی‌گردهمایی را نداده و علت اش را موضوع امنیتی ذکر کرده‌اند.

رجب طیب اردغان نخست وزیر ترکیه در واکنش به ممنوعیت گردهمایی، هالند و آلمان  را به اتخاذ روش‌های دوره « نازی ها» متهم کرده و گفته است که آنها با این عملکرد شان در تلاش گسترش اسلام هراسی در اروپا  اند.

مطالب مرتبط