چین و آمریکا نیازمند یک رابطه سالم و پایدار

ناظران می‌گویند، چین و ایالات متحده  آمریکا  با توجه به چالش‌های جدید پیش آمده باید تلاش‌های مشترکی را به منظور حفظ رابطه پایدار و سالم میان هر دو کشور انجام دهند.

blank

وانگ یی وزیر خارجه چین روز چهارشنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی درحاشیه کنگره سالانه چین گفته است، روابط چین و ایالات متحده پیوسته در حال تغییر است و این روابط با سعی و تلاش هر دو کشور به یک سمت مثبت درحال پیشرفت است.

وزیر خارجه چین تاکید کرد: « تا زمانیکه ما بر اساس توافق‌های که بین روسای جمهور ما صورت گرفته است عمل کنیم، با موجودیت احترام متقابل، همکاری مشترک و بدون هیچ‌گونه تنش و درگیری، دلیلی وجود ندارد که چین و ایالات متحده نتوانند همکاران خوب برای همدیگر باشند».

ناظران به این باورند که تضمین و توسعه رابطه سالم میان چین و ایالات متحده نه تنها مورد پسند هر دوملت قرار می‌گیرد، بلکه این روابط در روند صلح، توسعه و ثبات جهان نیز موثر است.

چالش های جدید فراروی دو قدرت اقتصادی

در حال حاضر روابط چین و ایالات متحده آمریکا با چالش‌های جدیدی مواجه است، همان‌گونه که پوپولیسم در غرب در حال افزایش است، در این میان قدرت‌های بین‌المللی چهره جدیدی به خود می‌گیرند و با توجه به تشدید روند ضد جهانی شدن، نظم جهانی یک بار دیگر بازسازی می‌شود.

زیوژینگ یک پژوهشگر در انستیتیوت تحقیقات استراتیژیک توسعه ملی در دانشگاه رین من چین گفته است: «درحال حاضر دولت ترامپ متکی به قانون است و برایش آمریکا در اولویت است و به جای جهانی شدن به آمریکایی شدن می‌اندیشد».

به باور آقای ژینگ، دونالد ترامپ از میراث دیپلوماتیکی‌یی که توسط باراک اوباما به جای مانده است بیشتر فاصله می‌گیرد و استراتیژی امنیتی آسیا را که چین نیز شامل آن می‌شود تنظیم می‌کند و این باعث می‌شود تا روابط هر دو کشور با چالش‌های جدیدی رو به رو شوند.

در بخش اقتصادی، دونالد ترامپ طرفدار افزایش ۴۵ درصد مالیات گمرکی بالای اجناس چینی است و آقای ترامپ وعده داده است که چین را به عنوان «کنترل کننده ارز» لقب بدهد. ترامپ پیش از این در یک مصاحبه با رویترز نیز چین را یک« قهرمان بزرگ» کنترل ارز خوانده بود.

افزون براین، در ۲۸ فبروری اقای ترامپ در اولین سخنرانی خود در مجلس کنگرس آمریکا ادعا کرد که ایالات متحده ۶۰ هزار کارخانه را از زمانی‌که چین عضو سازمان تجارت جهانی شده است از دست داده است.

با این وصف تحلیلگران نگران این هستند که اختلاف نظرها در خصوص مسایل تجاری  واشنگتن با چین و دیگر کشور ها ممکن است بطور چشم‌گیری افزایش یابد و یا هم از حالت وخیم تری به خود بگیرد.

منافع مشترک

از زمان آغاز روابط دیپلوماتیک میان چین و آمریکا در سال ۱۹۷۹، روابط چین و ایالات متحده فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده، و اکثرا به عنوان یک رابطه دوجانبه بسیار مهم درجهان مطرح بحث بوده است؛ اما به با وصف این روابط هر دو کشور در طول تاریخ بیشتر شبیه سفر با یک کشتی در موج‌های پرتلاطم بحربوده که که پیشروی به جلو را ثابت کرده است.

یاد آوری باید کرد که در این گیر و دارها، منافع مشترک هر دوکشور بیشتر از موجودیت تنش‌ها برای مسیر اصلی هردو کشور تعین کننده بوده  و هردو کشور با همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان یکدیگر نقش‌های ارزنده را ایفا کرده اند.

آقای وانگ وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی روز چهار شنبه گفت که منافع مشترک چین و آمریکا در حال افزایش است بنابراین به منظور حفظ منافع مشترک مان، به جای آن‌که یک دیگر را با خطر مواجه کنیم باید به سوی موفقیت حرکت کنیم.

در همین حال کارشناسان می‌گویند هر دو کشور برای کسب موفقیت باید روی همکاری‌های مشترک متمرکز شوند و هر دو کشور منافع هسته‌ای جوانب را نیز در نظر بگیرند.

لیانگ یوبین یک پژوهشگر ارشد در موسسه پنگوال، می‌گوید که روابط آینده چین و ایالات متحده بر روی تلاش‌های مشترک بالای نقاط استراتژیک و تاکتیکی همدیگر متکی است.

او افزود، چنانچه جهان در یک عصر هسته‌ای قرار گرفته است و هیچ کسی نمیتواند در جهان داعیه دار قدرت مطلق باشد، چین و ایالات متحده باید درک کنند که نگهداشت یک توازن استراتژیک تنها راه معقول برای هر دو کشور است از این رو دو کشور باید تلاش کنند با افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه، روند جهانی شدن را سرعت ببخشند.

به گفته این پژوهشگر در حال حاضر هر دو کشور فرصت‌های بی‌سابقه‌ای دارند تا به جای روابط تنش آلود با هم روی چالشهای غیر متداول و مهم جهان نظیر امنیت، تروریزم، تغییر وضعیت اقلیم و مشکلات مرزی کار کنند.

لیانگ  گفت، چین و ایالات متحده آمریکا باید کانال‌های مطمین‌تر ارتباطی بسازند و از این مجرا روی اختلاف ها مشورت کنند و هرگونه سو تفاهم و شک و تردید میان یک دیگر را برطرف کنند.

پیشرفت مشترک نیازمند کار مشترک

ایالات متحده آمریکا بزرگترین کشور توسعه یافته جهان و چین نیز بزرگترین کشور در حال توسعه با این حال هر دو کشور صدرنشین اقتصاد جهان از بازیکنان اساسی هستند که در تغییر سیستم نظم نوین جهانی می‌توانند موثر باشند.

بدون شک دولت جدید ایالات متحده درک کرده است که گسترش روابط ایالات متحده با چین بالای وضعیت جهانی و به طور خاص منطقه آسیا تاثیر مستقیم دارد.

پس از پیروزی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، سخنگوی کاخ سفید در نخستین کنفرانس خبری اش گفت که آمریکا در سدد حفظ و گسترش روابط با چین است و تداوم یک رابطه سالم با چین را حیاتی خواند.

او گفت  « ما به دنبال مناطقی هستیم تا روابط ما را با یکدیگر گسترش بدهیم. من فکر می‌کنم که ما می‌خواهیم روابط مان را با چین بسازیم».

ران زونگیز، معاون انستیتوت مطالعات بین المللی می‌‎گوید که رابطه بجینگ و واشنگتن یک قایق کوچک نیست، بلکه یک کشتی بزرگی است که به سادگی غرق نمی‌شود و افزوده است که از آغاز روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۷۹ تاکنون با وجود موانع و چالش‌‎ها، رابطه هردو کشور به جهت مثبتی در حال توسعه بوده است.

در جریان ریفورم جهانی، چین صد ها ملیون شهروند خود را ار فقر نجات داده و به روند جهانی مدرنازیسیون نیز کمک کرده است که آمریکا نیز از این همکاری‌ها به گونه مستقیم سود برده و هر دو چین و ایالات متحده سهم بزرگی در صلح جهانی ، پایداری و امنیت جهانی داشته‌اند.

جیم روگرز، یک سرمایه گزار آمریکایی و یک مشاور مطرح اقتصادی گفته است: «اگر چین و ایالات متحده به را های خود بروند، این برای هر دو کشور و تمام جهان خوب نخواهد بود».

او گفته است: « چین و ایالات متحده دو بزرگترین اقتصاد جهان هستند. این عالی می‌شود که هر دو تجارت با یکدیگر را از راه‌های مختلف ادامه بدهند. آنها باید با هم پیشرفت کنند، باهم کار کنند».

مطالب مرتبط