بی سابقه ترین قرارداد 400 میلیارد دلاری بین چین و روسیه امضا شد

چین و روسیه روز چهارشنبه قرارداد 400 میلیارد دلاری خرید گاز را که مدتها بود مباحثه برسرتعیین قیمت آن جریان داشت، امضاء کردند. 22_19_204

به گزارش افق به نقل از خبرگزاری رویترز از شانگهای، این قرارداد درحالی امضا شد که ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه برای شرکت در کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) درچین بسر می برد.

براساس این گزارش، هنوز جزییات این قرارداد بین شرکت گازپروم روسیه و چین منتشر نشده است اما گفته می شود طبق این قرارداد شرکت دولتی گازپروم روسیه قصد دارد ظرف مدت 30 سال، 38 میلیارد متر مکعب گاز به اقتصاد در حال رشد چین تزریق کند.

ارزش این قرارداد بطور غیررسمی بیش از 400 میلیارد دلار برآورد شده است.

ًپیش از امضای این قرارداد ، رییس جمهوری روسیه و ˈ شی جین پینگ ˈ همتای چینی وی روز سه شنبه در شانگهای دیدار کرد و گفت و گو کرده و سپس طی بیانیه ای مشترک اعلام کردند دستاورد اصلی مذاکرات فیمابین دستیابی به توافقنامه افزایش همکاریها در زمینه انرژی بوده است.

بر اساس این توافقنامه همکاری، دو کشور درباره افزایش شراکت در زمینه انرژی ، گسترش همکاری در زمینه صنایع نفتی، آغاز هر چه سریعتر صادرات گاز روسیه به چین، تقویت همکاری در زمینه معادن زغال سنگ، توسعه زیرساختهای حمل و نقل و توسعه فعال طرحهای عمرانی تاسیسات جدید تولید برق در روسیه به منظور افزایش صادرات به چین توافق کردند.

دولت های روسیه و چین طی یک سال اخیر شش توافقنامه در زمینه انرژی امضا کردند. بخش خصوصی دو کشور نیز بیش از 20 توافقنامه در این زمینه به امضا رساندند.

دو طرف همچنین چندین توافقنامه در زمینه طرحهای استراتژیک امضا کرده و به تشکیل ائتلاف در زمینه انرژی نزدیک تر شده اند.

مطالب مرتبط