از بسته شدن مرز تورخم پاکستان بیشتر از افغانستان متضرر می‌شود

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع کشور می‌گویند از بسته شدن مرز میان افغانستان و پاکستان بیشتر پاکستان ضرر می‌کند و اکنون افغانستان از طریق بندرهای دیگر نیز می‌تواند کالاهای مورد نیاز خود را وارد کند.

blank

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع کشور به رسانه‌ها ‌گفته است: اکنون افغانستان از طریق بندرهای دیگر کالاها و موادهای اولیه موردنیاز خود را وارد می‌کند و تنها به بندرهای تجارتی پاکستان متکی نیست.

او گفته است بسته شدن مرز میان دو کشور هرچند ضررهایی را به هر دو کشور دارد و اما پاکستان بیشتر از افغانستان از این جهت متضرر می‌شود.

جان خان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع کشور نیز این حرف را تایید کرده و گفته است در نتیجه تخمین‌های انجام شده از مسدود شدن بندر تورخم هر روز به افغانستان و پاکستان ۴ میلیون دالر ضرر وارد می‌شود و اما پاکستان بیشتر از این متضرر خواهد شد.

پس از حمله انتحاری در شنبه گذشته در زیارت صوفی‌ها در ایالت سند پاکستان مرز تورخم از سوی پاکستان بسته شد و تاکنون باز نشده است.

پاکستان به دنبال این حمله فهرست شهرت ۷۶ شورشی را به افغانستان داد که در مورد بازداشت آنها اقدام کند و اعلام کرد که برای مدتی مرز خود با این کشور مسدود می‌کند.

همچنان یک روز پس از آن افغانستان نیز فهرستی ۳۲ مرکز آموزشی و ده‌ها شورشی را به پاکستان تحویل داد که این کشور در مورد بسته شدن این مراکز و دستگیر شورشیان عمل کند.

عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در آن کشور در زمینه بازشدن مرز میان دو کشور گفته است؛ گفتگوها جریان دارد و به طور تدریجی مرز تورخم باز می‌شود و پاکستان توافق کرده که ممانعت را برای ورود مریضان و افراد مسن بر می‌دارد.

پاکستان درحالی مرز خود را با افغانستان بسته است که سالانه ۹۰۰ میلیون دالر به افغانستان واردات دارد.

مقام‌های امنیتی این کشور مدعی اند که افراد گروه طالبان پاکستانی در افغانستان هستند و برای انجام حملات انتحاری در آن کشور عمل می‌کنند.

این درحالی است که این اتهام از سوی حکومت افغانستان نیز به پاکستان وارد می‌شود.

مطالب مرتبط