اشرف غنی در کنفرانس مونیخ : جنگ افغانستان داخلی نیست

رییس جمهور محمد اشرف غنی در سخنرانی خویش در نشست مونیخ گفت که جنگ در افغانستان داخلی نبوده و جنگ تروریستی است که امنیت جهانی را تهدید می‌کند.

blank

رییس جمهور گفت که اکنون افغانستان با ۲۰ گروه شورشی در حال مبارزه بوده و جامعه جهانی باید در این مبارزه افغانستان را یاری کند.

او همچنان یاد آوری کرد که نیروهای ائتلاف جهانی مبارزه با تروریسم  از جلوگیری فاجعه یازده سپتامبر به افغانستان آمدند و اما اکنون ۲۰ گروه شورشی در افغانستان فعالیت دارند و افغانستان برای نابودی این گروه ها نیاز به حمایت جهانی دارد.

رییس جمهور تاکید کرد که افغانستان تنها می‌تواند برای آزادی خود با این گروه‌ها مبارزه کند اما نیاز است که کمک های بیشتری انجام شود که تهدیدی که این گروه‌ها به امنیت جهانی دارند دفع شود.

رییس جمهور همچنان گفت کشورهای هستند که از این گروه‌های شوری حمایت می‌کند.

همزمان با برگزاری سخنرانی اشرف غنی در این نشست صدها تن از اعضا و هوادران جنبش روشنایی نیز در اعتراض به تصمیم حکومت مبنی بر تغییر مسیر خط برق از بامیان اعتراض کردند.

داوود ناجی یکی از اعضای رهبری شورای مردمی جنبش روشنایی که از کابل  در این تظاهرات شرکت کرده بود خطاب رییس جمهور گفت : « هیچ راهی فرار از عدالت وجود ندارد، گستردگی عدالت خواهی جنبش روشنایی تمامی قلمرو آفتاب را در سراسر جهان گرفته و ما دیگر نمی‌خواهیم که تبعیض پیشه‌گان از تیررس اعتراضات مدنی و فریاد عدالتخواهی ما به دور قرار بگیرند، در لند، بروکسل، وارسا و اکنون در مونیخ و در آینده در آسترالیا به اعتراض‌های خود ادامه می‌هیم».

او گفت که پایه‌های افغانستان جدید در شهر بُن آلمان پایه گذاری شد و اما تاکنون حکومت افغانستان به قرار دادهایی که برای تشکیل افغانستان مدرن، شده بود، عمل نکرده است.

blank

ناجی خطاب به کشورهای اروپایی گفت مردم افغانستان از کمک‌های شما برای افغانستان مدرن و خون سربازان تان که برای امنیت ما ریختانده شده تقدیر و سپاس گذاری می‌کند اما می‌خواهیم که از این کمک‌ها به افغانستان تظارت کنید زیرا؛ پول‌های شما برای رهایی کسانی استفاده می‌شود که خون سربازان شما را ریختانده اند.

جنبش روشنایی از زمان شکل گیری آن در تابستان امسال که دراعتراض به فیصله حکومت مبنی بر انتقال خط برق ۵۰۰ کیلوولت به‌جای بامیان از سالنگ تشکیل شد، تظاهرات میلیونی را در افغانستان و سراسر جهان برگزار کرده است.

پس از حمله انتحاری در تظاهرات جنبش روشنایی در دوم اسد که در آن ۸۵ عضو این جنبش قربانی و بیش از۳۰۰  عضو آن زخمی شدند، این جنبش به دلیل تهدیدهای امنیتی در داخل افغانستان از برگزاری تظاهرات گسترده خود داری کرده و اما تظاهرات اعضا و هواداران آن در سراسر جهان ادامه یافته است.

مطالب مرتبط