نماینده افغانستان در نشست مسکو به مبارزه با تروریزم و همکاری با دولت تاکید  کرد

نشست شش جانبه مسکو در مورد صلح افغانستان روز گذشته  با حضور نمایندگان روسیه،چین، ایران، پاکستان، هند و افغانستان در شهر مسکو  پایتخت روسیه برگزار شد نماینده افغانستان در این نشست به مبارزه کشور ها با تروریزم و ارتباط با دولت رسمی کشور تاکید کرده است.

blank

به گزارش افق به نقل از  خبرگزاری ایترتاس روسیه،موضوع اساسی این نشست چگونگی تشویق طالبان به روند صلح بوده است.

اشرف حیدری، رییس دفتر استراتیژی وزارت امور خارجه که در این نشست از افغانستان نمایندگی کرده، در مورد  تروریسم  هشدار داده و از تمام کشورهای منطقه خواسته است که از موضع افغانستان در مبارزه با تروریسم حمایت کند.

مقام‌های افغانستان پیش از برگزاری این نشست گفته بودند که هیات افغانستان در نشست مسکو حامل پیام واضح و روشن خواهد بود و آن اینکه کشورهای منطقه از سیاست‌های افغانستان در خصوص مبارزه با هراس افگنی  حمایت کنند ورابطه شان با افغانستان دولت محور باشد.

هرچند در این نشست از آمریکا و سایر کشورهای غربی که در افغانستان نیرو دارند دعوت نشده بود اما اشرف حیدری رییس هیات افغانی در این نشست گفته است که آمریکا حامی بزرگ برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت افغانستان است و می‌تواند نقش مهمی را در تامین ثبات در افغانستان داشته باشد.

دو ماه پیش نیز نشستی با محوریت صلح افغانستان در مسکو برگزار شد که در آن نمایندهای چین و پاکستان اشتراک کردند اما از افغانستان هیچ نماینده‌یی در این نشست حضور نیافت.

در نشستی که در ماه دسامبر در مسکو دایرشد، نمایندگان روسیه، چین و پاکستان اعلام کردند که به پروسه صلح در افغانستان کمک می‌کنند اما این کشورها خواستار حذف برخی از چهره‌های گروه طالبان از فهرست تحریم‌ها شدند.

چندی پیش گزارش‌هایی مننتشر شد که روسیه با گروه طالبان رابطه نزدیک داشته و در برخی موارد به تجهیز و تمویل این گروه می‌پردازند اما روسیه صرفا از داشتن روابط در حد تماس‌های تلفنی و گفتگوها خبر داد.

نزدیکی بیش از حد روسیه با گروه طالبان نگرانی عمده حکومت افغانستان است و از این رو نماینده افغانستان در نشست شش جانبه‌ای که دیروز برگزار شد بر گفتگوی کشورها با حکومت رسمی این کشور تاکید کرده است.

مطالب مرتبط