قربان قلی محمدوف پیروز انتخابات ترکمنستان خواهد بود

به گمان غالب قربان قلی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان برنده انتخابات امروز ترکمنستان خواهد بود و برای هفت سال دیگر در موقف خویش باقی خواهد ماند.

blank

رییس جمهور ترکمنستان با هشت رقیب اش که عمدتا از مقام های حکومتی و روسای شرکت‌هاست امروز در انتحابات ریاست جمهوری این کشور رقابت می‌کند.

این انتخابات درحالی برگزار می‌شود که در ماه سپتامبر ۲۰۱۶  با کوشش آقای محمدوف، تغییراتی در قانون اساسی ترکمنستان وارد شد که براساس آن دوره ریاست جمهوری از ۴ سال به ۷ سال افزایش یافت و محدودیت سنی ۷۰ سال برای نامزدی ریاست جمهوری نیز برداشته شد.

برخی ناظران بین المللی به رسانه‌ها گفته اند تاکنون هیچ انتخابات در ترکمنستان به گونه‌ی آزاد و منصفانه برگزار نشده است و با توجه به عدم موجودیت احزاب مخالف واقعی و رسانه‌های مستقل، این بار نیز رییس جمهور ترکمنستان پیروز انتخابات خواهد بود.

قربان قلی محمدوف از دندان پزشکی به سیاست روی آورده  و پس از مرگ نیازوف از سال ۲۰۰۶  به این‌سو در راس قدرت ترکمنستان قرار داشته است.

محمدوف پس از آن‌که در سال ۲۰۱۲ با اکثریت قاطع ۹۷ % کل آرا، به قدرت رسید به گونه‌ی گسترده دست به سرکوب مخالفان‌اش زد و از این رو در سرکوب وحشیانه مخالفانش شهره شده است.

هرچند این بار نخست است که نامزدان بیش از یک حزب در انتخابات ترکمنستان رقابت می‌کنند اما باورجمعی براین است که تعدد نامزدان بیشتر شکل نمادی داشته و هیچ تاثیری بر پیروزی مجدد آقای محمدوف نخواهد داشت.

ترکمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را گرفت و پس از کسب استقلال تاکنون قدرت در این کشور در اختیارحزب دموکرات ترکمنستان بوده است.

مطالب مرتبط