درگیری میان پلیس و هواداران مقتدی صدر در عراق ۵ کشته برجا گذاشت

 روز گذشته در درگیری میان نیروهای امنیتی عراق و هواداران مقتدی صدر روحانی مطرح شیعه که خواهان آوردن اصلاحات در نظام است دست کم ۵ کشته برجا گذاشت.

blank
تظاهرات ضد دولتی در عراق

به گزارش افق ٬براساس گزارش ها تظاهرات کننده گان در مرکز بغداد تجمع کرده بودند و قصد داشتند به سوی منطقه دیپلمات نشین شهر بغداد حرکت کنند اما پولیس با پاشیدن گاز اشک آور مانع آن ها شدند.

بنا به گزارش بی بی سی، تظاهرات کننده گان برضد دولت و فساد شعار میدادند و خواستار تغییر کمیسیونی بودند که بر انتخابات در این کشور نظارت دارد. سخنگوی وزارت داخله عراق به رسانه ها گفته است که در این درگیری یک پولیس کشته و هفت تن دیگر زخمی شده اند. مقتدی صدر یکی از روحانی های با نفوذ شیعه در عراق خواهان تشکیل یک کابینه تکنوکرات است که در آغاز سال جاری در اعتراض به ساختار کابینه حیدر عبادی نخست وزیر عراق هزاران تن از هواداران اش را به خیابان ها کشاند و خواستار ترمیم کابینه آقای عبادی شد.

هواداران این روحانی شیعه در ماه مارچ سال جاری به نخست وزیر عراق ضرب الاجل ۲۴ ساعته تعیین کرد و از او خواست تا کابینه را ترمیم و سیاست های مبارزه با فساد را اعلام کند و سرانجام در ۳۰ اپریل ۲۰۱۶ در اعتراض به رای نگرفتن وزرای تکنوکرات وارد ساختمان مجلس عراق شد تا مجلس را وادار کند که به وزرای معرفی شده رای بدهند.

عراق در سال های اخیر گرفتار بحران های متفاوتی بوده و نارضایتی ها ی عمومی، فساد مالی و اداری حیدر عبادی، نخست وزیر را به آوردن اصلاحات وادار کرده است.

مطالب مرتبط