خودکشی دسته جمعی ۴۰۰ نهنگ درجزایر نیوزلند

خودکشی دسته جمعی نهنگ ها در سواحل کشور نیوزیلند  موجی از نگرانی های زیست شناسان را به همراه داشت.blank

به گزارش افق به نقل از تاس٬ امروز جمعه  حوالی ساعت ۸ صبح نزدیک به ۴۰۰ نهنگ در سواحل جنوبی کشور نیوزلند دست به خود کشی زده است.

نیروهای امدادی کشور نیوزلند با همکاری مردم محل توانستند ۱۰۰ تن از این نهنگ ها را به دریا برگرداند و نجات دهند٬

مسولان محلی کشور نیوزلند به رادیو نیوزیلند هرالد گفته اند که ۴۰۰ نهنگ دست به خودکشی زده  که نیروهای امداد با کمک مردم محل توانسته اند جان ۱۰۰ تن از آنها را نجات دهند ٬ اما نزدیک به ۳۰۰ تن از آنها مرده اند.

مقام‌های امداد رسانی نیوزلند گفته اند که نگران آن هستند که نهنگ‌های که به دریا بازگردانده شده اند دوباره به سواحل برگردند وخودکشی کنند.

زیست شناسان نیوزلند گفته اند تاکنون علت خودکشی این نهنگها معلوم نیست اما تحقیق در این زمنیه آغاز شده است.

زیست شناسان نیوزلند گفته اند این حادثه یکی از مهمترین و مرگ و میر در مقیاس بزرگ از پستانداران دریایی  است که تا کنون ثبت شده است.

خاطرنشان باید کرد که این چندمین بار است که نهنگ‌ها دست به خودکشی می‌زنند.

در سال ۱۹۹۸ بیش از ۱۰۰  نهنگ در سواحل تاسمانی در مدت چند روز به گل نشستند و تلف شدند. پس از آن نیز حوادث
مشابهی در مناطق دیگر جهان رخ داد. این اقدام گروهی نهنگ‌ها همواره شگفتی دانشمندان را سبب شده است.

علت خودکشی نهنگ‌ها

پژوهشگران “دانشگاه تاسمانی” استرالیا، در بررسی مشخص کرده اند سن نهنگ‌های خودکشی کرده، بین چند ماه تا ۶۴ سال بوده است؛ ضمن اینکه این نهنگ‌ها با یکدیگر خویشاوندی و آشنایی داشته اند.

 دانشمندان با به کار بردن علم جمعیت شناسی، رفتارهای اجتماعی نهنگ‌ها را بررسی و مشخص کردند نهنگ‌ها از همه سنین با مشاهده یک یا چند نهنگ سرگردان یا به گل  نشسته، به ساحل می روند و از همنوع خود حمایت و همدردی می کنند.

همچنین این بررسی ها نشان داد نهنگ ها در اعتراض به شکار نهنگ ها توسط انسان ها، به ساحل می روند و خودکشی می کنند.

از سوی دیگر ناسا درحال بررسی یکی از قدیمی‌ترین معماهای طبیعت است: چرا  دلفین‌های کاملا سالم به ناگهان قدرت مسیریابی خود را از دست داده و در ساحل دریاها به گل می‌نشینند و جانشان را از دست می‌دهند؟

از آنجایی که در هربار به گل نشستن  دلفین‌ها ممکن است صدها دلفین در ساحل به دام بیافتند،‌این معما به موضوعی مهم تبدیل شده و دانشمندان به تازگی علت اصلی این رفتار مرگبار ماهی‌های بزرگ را شناسایی کرده‌اند
به گفته آنتی پولکینن از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، نظریه‌های مختلفی درباره به گل نشستن این جانداران وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مختل شدن امواج مغناطیسی است که دریافت می‌کنند زیرا این جانداران برای مسیریابی از میدان مغناطیسی استفاده می‌کنند.

دانشمندان سال‌ها است که به دنبال توضیح این رویداد ناراحت‌کننده بودند و مداخله تجهیزات مدرن از جمله سیستم‌های سونار با فرکانس پایین که مورد استفاده نیروی دریایی ارتش آمریکا قرار دارد را عامل آن می‌دانستند. اما اگرچه این تجهیزات می‌توانند باعث گیجی دلفین‌ها شوند،‌ اما به تنهایی قادر به آن نیستند که این جانداران را در سواحل دریاها به دام بیاندازند.
از این رو محققان به جستجوی پدیده‌ای پرداختند که تاثیر همگانی‌تر و وسیع‌تری نسبت به فعالیت‌های انسانی داشته باشد و در نهایت به فعالیت‌های خورشیدی و اثر آن بر میدان مغناطیسی زمین رسیدند.
مطالعات پیشین بر تاثیر گرانش ماه روی مختل شدن سیستم مکان‌یابی این ماهی‌ها متمرکز شده بودند، اما تاکنون کسی موفق به یافتن ارتباط میان کشش گرانشی ماه و این رویداد‌ها که سالانه تکرار می‌شوند،‌ نشده‌است. از این رو اکنون محققان قصد دارند توفان‌های خورشیدی را به عنوان مقصر اصلی به گل نشستن نهنگ‌ها و دلفین‌ها مورد بررسی قرار دهند.
توفان‌های خورشیدی به واسطه فوران تشعشعات خورشیدی به سوی لایه مگنتوسفر اتمسفر زمین ایجاد می‌شوند، و می‌توانند منجر به از کار افتادن ماهواره‌ها،‌ قطع برق و مختل شدن سیستم جی پی اس شوند.

این ذرات باردار به اندازه‌ای قدرتمند هستند که می‌توانند به راحتی به درون بدنه یک فضاپیماها نفوذ کنند و اولین دفاع زمین در برابر این ذرات، لایه حفاظتی مغناطیسی سیاره است که گاه این لایه نیز در برابر قدرت این ذرات کم می‌آورد.
به همین دلیل است که دانشمندان اکنون قصد دارند این توفان‌ها را به عنوان مقصر اصلی مرگ گروهی نهنگ ها درنظر گرفته و از این دیدگاه روی آنها مطالعه کنند.
به گل نشستن گروهی نهنگ ها و دلفین‌ها تقریبا هرسال تکرار می‌شود: در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۳۳۷ وال مرده در سواحل پاتاگونیا در جنوب شیلی کشف شدند و این پدیده به بزرگترین درگل‌ماندگی نهنگ ها در تاریخ تبدیل شد. در سال ۲۰۰۹ نزدیک به ۵۵ نهنگ در ساحل آفریقای جنوبی به دام افتادند و در سال ۲۰۱۶ نیز نزدیک به ۸۰ نهنگ در خلیج بنگال در سواحل هند در ساحل گیر کردند.

مطالب مرتبط