نزدیکی ترامپ با روسیه؛ ایران تنهاتر می‌شود

سرنوشت جهان و منطقه در ماه‌های اخیر وارد مرحله‌ی حساسی شده‌است. هرچند این حساسیت به سال‌های قبل که چند جنگ ویران کننده که جنگ‌ قدرت‌ها و مذاهب بیشتر لقب گرفته است نیز برمی‌گردد؛ ولی استمرار آن و رویا رویی قدرت‌های کوچک منطقه که پشت‌سر شان قدرت‌های بزرگ جهانی ایستاده وضعیت را به گونه‌ی غیر قابل پیش بینی سوق داده‌است.blank

به گزارش افق ٬در چند روزی که آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا منسوب شده است افکار متناقض وی در زمنیه سیاست داخلی و خارجی وی سبب بروز مشکلات فراوانی شده است که فراتر اکنون پا فراتز از امریکا گذاشته است. یکی از همین مواضع ترامپ که از چالش برانگیزترین اندیشه او نیز شمرده می‌شود نگاه مفرد و آرمانی و نا بخردانه اش به روابط امریکا با روسیه است که از سال ۲۰۱۴ در بسیاری از موارد و عرصه ها به تقابل سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی شده است.

تغییر در رهبری امریکا که خود را به عنوان کفه سنگین ترازو و در جایگاه رهبری جهان می‌شمارد بر این نا ملایمات افزوده‌است. پیروزی یک تاجر تندرو در انتخابات امریکا جهان را در شوک عجیب فرو بُرد حداقل این مهم برای نخبگان و سیاست‌مداران جهان یک اتقاق غیر پیش بینی بود. ترامپ‌ی که قبل ریاست جمهوری اش در هیچ جایگاه دولتی امریکا قرار نداشته اداره این کشور و چند کشور دیگر که امریکا در آن نفوذ دارد دشوار خواهد بود.

رفتارهای دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا با سایر کشورها به گونه‌ای است که گویا همه چیز در حال فروریختن است و گاهی برعکس. همه چیز در حال نوسان و تغییر و دست‌خوش سیاست‌های است که هیچ کس نمی‌داند چه می‌شود.

نزدیکی آقای ترامپ با پوتین رئیس جمهور روسیه و خط نشان کشیدن ترامپ برای ایران اوضاع را به گونه‌ی رقم زده است که حتی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا گفته بود ارزش‌های امریکا در خطر است.

تهدیدات ترامپ علیه ایران پس از ریاست جمهوری بوش پسر، بی سابقه بوده است. تصامیم نا بخردانه ترامپ در مورد ایران بدون شک سران ایران را نیز به یک نگرانی عمیقی فرو برده است. جدیت در تصامیم ترامپ اگر از سوی لابی‌های امریکایی کنترل نشود بدون شک ترامپ با حمایت و هم‌سویی بینامین نتنایاهو نخست وزیر اسرائل، شعله تازه‌ی در خاورمیانه روشن خواهند شد که بحران سوریه فراموش خواهد شد.

اقدام ترامپ در روزهای نخست رفتن به کاخ سفید مبنی بر ممانعت اتباع ایرانی به امریکا و تحریم های تازه این کشور پس از آزمایش موشکی تهران و اکنون اقدام متقابل تهران بر تحریم چند شرکت امریکایی و جلوگیری از وزشکاران امریکایی در ایران در شرایط فعلی برای تهران هزینه های در پی خواهد داشت که بیشتر مردم این کشور را متضرر می‌‎کند تا امریکا را.

اکنون جنگ لفظی به گونه‌ی بی سابقه، میان رهبران ایران و امریکا جریان دارد و این مقدمه ایجاد یک بحران خواهد بود. در این میان، این روسیه است که تصمیم بگیرد که چگونه برای حل این تنش سمت کدام یک را بگیرد.

روسیه در منطقه به عنوان اصلی ترین حامی و شریک سیاسی و نظامی ایران است، از سوی دیگر روی کار آمدن ترامپ سیاست خصمانه ‌ی که بین روسیه و امریکا جاری بود به نحوی فروکش کرده است که این تاحدودی این احتمال را تقویت می‌کند که ایران تنهاتر شود.

برای روسیه امریکا مهم‌تر از ایران است. این ‌را از سکوت آقای پوتین که تا حالا در تصمیمات ترامپ در برابر ایران پیش گرفته می‌شود فهمید. از سویی هم پوتین به ‌فکر احیایی امپراطوری روسی در منطقه است و بدنبال این است که در منطقه به عنوان شاه‌رگ اقتصاد و نظامی بحساب بیاید، بنا ممکن است مسکو در روابط اش با تهران تا حدودی تجدید نظر کند.blank

ایران در چند جنگ که در خاورمیانه جریان دارد تا حدودی برگ برنده را در دست دارد. در جنگ‌ سوریه، یمن، عراق، ایران برنده بازی خون‌باری بوده است که برای ترامپ تندور، قابل تحمل نیست. اکنون وقت این رسیده است که ایران چگونه این پیروزی ها را در برابر رئیس جمهوری که سیاست نمی‌فهمد، مدارا و مماشا را نمی‌فهمد را حفظ کند.

اکنون این تهران است که خودرا در برابر دو قدرت که اکنون حرف شان بر سر منازعات کلان منطقه یکی است و آن چیزی نیست جز مبارزه با تروریزم اسلامی.

ترامپ پوتین را رهبر مقتدر و بسیار هوشمند خوانده است و از حملات هوایی روسیه بر مخالفین اسد حمایت کرده است و گفته است کنار آمدن او با پوتین مطلوب و مفید است. ترامپ به این عقیده است که باید برای حل مشکلات جهان با روسیه همکاری کرد.

 

هرچند اوباما در روزها یایانی ریاست جمهوری اش با اخراج دیپلمات‌های روسی از امریکا وضعیت نستبا عادی دو کشور را به شدت آسیب زد. اوباما گفت روحیه خصمانه پوتین سبب شده است که روابط نیک دو کشور تیره شود.

با این حال ترامپ تاجر، گویا در خیلی از موارد ساده لوحانه برخورد می‌کند. اوبامای که سیاست مدار تیز هوشی است از روسیه به عنوان نقطه عطف بحران در روابط دوکشور یاد کرد.

ترامپ اما در توییت های غیر عادی اش تا کنون دوستی وصف ناپذیری را پیش گرفته است. ترامپ در جریان مبارزات اش در صفحه توییترش بر دشمنی نداشتن روسیه و ضرورت یافتن زمنیه های مشترک بر اساس تهدیدات و منافع مشترک ماننده مبارزه با تروریزم، کاهش تنش‌ها تاکید کرده است.

اکنون توپ در زمین ترامپ و پوتین است. ممکن دکترین ترامپ با نزدیکی با روسیه این گمانه را تقویت کند که روسیه را وادار به دست کشیدن از حمایت ایران در جنگ‌های منطقه و فروش تسلیحات جنگی مدرن به تهران کند.

نزدیکی کاخ سفید و کرملین بدون شک ایران را بیش از هر زمانی دیگر تنهاترخواهد کرد و این‌بار نوبت چین است که برای بدست گرفتن نبض بازار اقتصادی ایران در دست‌اش دل تهران را بدست آورد.

 

 

 

حمید اکبری

مطالب مرتبط

comments s

  1. روسیه و امریکا دو قطب قدرتمند دنیا هیچ وقت در کنار هم نخواهد ایستاد.
    منافع هر دو هیچ وقت یکی بوده نمیتواند که به امید آن باهم یکجا و متحدانه کار نمایند.
    اولا هر کدام خود را قدرتمند تر از دیگر میداند و نمیخواهد که در تصمیم گیری هاحرف جانب مقابل را تحمل و بپذیرد.

  2. با سلام ودرود مثل اینکه اقای ترامپ وپوتین ایران را با عراق اشتباه گرفتند امریکا در براب ر ایران هیچ غلطی نمی تواند بکند اگر می توانست بارها به ایران حمله نظامی می کرد تمام ملت ایران ارتش وسپاه ایران از ولایت فقیهمان حمایت می کنیم شما هم نمی خواهد در افغانستان اتیش بیار معرکه شوید اگر بیل زنید باغچه خودتان را بیل بزنید.هیچ کشوری حریف ایران نمی شود مگر جنگ هشت ساله را فراموش کردید

  3. سلامودرود بر ایرانی وافغانی ها .لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است .نه تهنا امریکاوال سعودوصهیونیست ها نمی توانند باایران وارد جنگ شوند بلکه اقای پوتین هم جرئت ندارد به تمامیت ارضی ایران دست درازی کند ایران دیگر ایران سابق نیست زمانی که ما هیچی نداشتیم ملت های جهان جلو ما ایستادند وهشت سال جنگ را به ما تحمیل کردند حالا می خان به ایران حمله کنند چه غلطا سخن امام عزیزمان را فراموش کردیم که می گوید امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند وای به روزی که رهبرم فرمان جهاد دهد ملت ایران دسته دسته جهان را به زانو در خواهد اورد .لبیک یا خامنه ای