چرا ترامپ نام پاکستان ٬عربستان و قطر را در لیست ممنوعه صدور ویزا قرار نداد؟

نشریه امریکایی “نیوزویک-newsweek” با انتشار گزارشی به انگیزه‌های پشت‌پرده تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان هفت کشور مسلمان پرداخته است. blank
به گزارش افق به نقل ا ز آفتاب این نشریه اشاره میکند که کسب و کار روابط و سود تجارتی و اقتصادی تنها یکی از مهمترین دلایلی‌ بوده است که ترامپ برخی دیگر از کشورهای مسلمان را در فهرست ممنوعه قرار نداده است.
این نشریه با اشاره به این که ترامپ یمن، سوریه، لیبی، سومالی، سودان، سوریه، ایران و عراق را در فهرست هفت کشور مسلمان که اتباع‌ شان نمیتوانند‌ برای آمریکا ‌ویزا دریافت کنند به کشورهایی می‌پردازد که نام آن‌ها در فهرست قرار نگرفت و دلیل این موضوع را بیان میکند.
نیوزویک در مورد قرارنداشتن افغانستان در لیست تحریم‌های ترامپ می‌نویسد: داعش، القاعده و طالبان سه گروه فعال در افغانستان هستند.
پنتاگون تخمین زده است که بیش از ۲۰ سازمان تروریستی دیگر در مرز افغانستان و پاکستان فعال هستند که بیشترین تراکم گروه‌های تروریستی در جهان را تشکیل میدهد.
آمریکا به شدت در تلاش برای ایجاد ثبات در افغانستان است. گزارش کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۴ نشان داد که اقلا ۶۸۶ میلیارد دلار هزینه مستقیم جنگ در افغانستان برای امریکا بوده است.
دولت افغانستان نیز مسیر عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در آن کشور را تسهیل کرده است ، از جمله حملات طیاره های بدون سرنشین.
قرار دادن افغانستان در لیست تحریم به طور بالقوه میتواند ارتباط نزدیک دو کشور را به خطر اندازد؛ به خصوص آنکه هنوز هم ۷۰۰۰ نیروی آمریکایی به عنوان بخشی از ماموریت‌ ناتو در آن کشور مستقر هستند.
تاکنون اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان هیچ بیانیه ‌رسمی و عمومی‌ای را درباره فرمان اجرایی ترامپ منتشر نکرده و در این‌باره اظهارنظری نداشته است.
نیوزویک در مورد قرارنداشتن عربستان سعودی در لیست تحریم‌های ترامپ مینویسد:ترامپ به حادثه یازدهم سپتامبر بارها اشاره کرده است اما نکته جالب آنکه عربستان سعودی که ۱۵ تن از اتباعش در میان ۱۹ طیاره ربا در آنروز بوده‌اند را در فهرست کشورهای ممنوعه برای دریافت ویزای امریکا قرار نداده است. این در حالیست که اسامه بن لادن نیز از عربستان سعودی بود و آنکشور یکی از اصلی‌ترین حامیان ملی بین‌المللی گروه‌های تندرو اسلامگرا در جهان و بزرگ ترین صادرکننده جنگجویان خارجی به داعش است.
اما چرا ترامپ این کشور را در فهرست قرار نداد؟ واقعیت آن است که ریاض کسب و کار پرسودی را برای ترامپ به ارمغان خواهد آورد و عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات در جهان است و در حال حاضر آمریکا فروشنده اسلحه به آن کشور به ارزش ۶۵ میلیارد دلار است.
“رویترز” در ماه سپتامبر گزارش داده بود که دولت اوباما بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به آل سعود ارائه کرده است. همچنین، ممکن است ترامپ سود دیگری نیز از رابطه با عربستان سعودی ببرد.
به‌گزارش “بلومبرگ- Bloomberg” کمیسیون فدرال انتخابات پرونده‌ای را درباره چهار شرکت مرتبط با پروژه توسعه هتل‌های ترامپ در جده تشکیل داده است. رییس‌جمهوری امریکا همچنین روز یکشنبه با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی صحبت کرد با این حال، دولت عربستان سعودی در این‌باره بیانیه‌ای منتشر نکرده است.
نیوزویک در مورد قرارنداشتن پاکستان در لیست تحریم‌های ترامپ می‌نویسد:یکی از چند کشوری که در کنار عراق، افغانستان، نیجریه و سوریه -با توجه به گزارش موسسه اقتصاد و صلح ، بدترین وضعیت را از نظر تروریسم داشته پاکستان بوده است. در دو سال گذشته دولت پاکستان تلاش کرده تا میزان مرگ و میر ناشی از حملات شبه‌نظامیان را کاهش دهد اما این کشور ادامه نبرد طولانی مدت در برابر طالبان پاکستان و هم داعش داشته است.
روابط بین اسلام‌آباد و واشنگتن در ‌سالیان اخیر رو به وخامت گذاشته است. امریکا اقدامات متعددی را برای کشتن اسامه بن لادن در خاک پاکستان انجام داده بود. ترامپ در گفتگو با نواز شریف از او به عنوان فردی فوق‌العاده در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی یاد کرده بود و قول داد که از پاکستان دیدار خواهد کرد. با وجود شکست‌های دولت پاکستان واقعیت آن است که پاکستان یک متحد مهم در منطقه برای امریکاست بلکه یک قدرت هسته‌ای است که ترامپ احتمالا مشتاق است آنکشور را در کنار خود داشته باشد. البته چودری نثار علی خان وزیر داخله پاکستان روز دوشنبه از تصمیم ترامپ انتقاد کرد و گفت که این تصمیم به اتحاد بین‌المللی و مبارزه علیه تروریسم آسیب میزند. (گزارش مفصل را در لینک زیر ملاحظه فرمائید)

مطالب مرتبط