یونس قانونی: تجربه تلخ انتخابات گذشته تکرار نشود

محمد یونس قانونی رییس پیشین مجلس نمایندگان و یکی از چهره‌های جهادی امروز در گردهمایی به مناسبت تقبیح کشتار بیش از ۱۲۰۰ مجاهد و غیرنظامی توسط افراد ارتش شوری سابق در ولایت پروان که در کابل برگزار شده بود تاکید کرد که حکومت وحدت ملی باید توجه داشته باشد که در انتخابات آینده تجربه تلخ انتخابات گذشته تکرار نشود.

blank

محمدیونس قانونی در سخنرانی خویش مجاهدین را به وحدت دعوت کرد و گفت که حکومت وحدت ملی باید متوجه باشد که تجربه تلخ انتخابات گذشته در انتخابات آینده تکرار نشود.

آقای قانونی برقی شدن سیستم انتخابات را از راهکاری دانست که از تقلب در انتخابات جلوگیری می‌کند.

او یکبار دیگر تاکید کرد که نظام ریاستی برای افغانستان پاسخگو نیست باید به نظام پارلمانی تغییر کند.

او پیش از این نیز در مورد تغییر نظام ریاستی به پارلمانی تاکید کرده بود.

محمد یونس قانونی در سخنرانی خویش کشتار مجاهدین و مردم ملکی را در چهارم دلو ۱۳۶۷ در سالنگ ولایت پروان توسط قوای شوروی سابق، نمادی از جنایت و کشتار ارتش شوروی در کشور خواند و گفت که این کشتار ثابت کرد که شوروی در هنگام آمدن، استقرار و خروج خویش در افغانستان دست به جنایت زده است.

یونس قانونی یاد آوری کرد که هنگامی که حادثه کشتار افراد را در سالنگ با احمد شاه مسعود، قهرمان ملی یاد کرده بود او در پاسخ گفته بود که شوروی در زمان نامناسب افغانستان را ترک می‌کند و مجاهدین به پختگی و تجربه مدیریت پس از جنگ را ندارد.

قانونی گفت: این حرف قهرمان ملی ناظر به واقعیت‌های در مورد مجاهدین بود که جنگ‌های پس سقوط حکومت داکتر نجیب این حرف را ثابت کرد.

آقای قانونی از اختلاف میان مجاهدین شکایت کرده و گفت که افراد متملق که تعداد شان اندک هستند بخاطر منافع شان در میان رهبران مجاهدین نفاق اندازی می‌کنند.

در این گردهمایی عبدالله عبدالله رییس اجراییه نیز سخنرانی کرد و گفت :« مردم از مجاهدین حمایت کردند و اما آنچه که حق مجاهدین و خانواده قربانیان بوده ما این حق را ادا نکرده ایم».

رییس اجراییه تامین عدالت اجتماعی را تضمین کننده وحدت ملی در افغانستان دانست و گفته که افراد بی‌ریشه که در میان جامعه از حمایت برخوردارد نیستند برای کشور مشکل ایجاد می‌کنند.

نیروهای شوروی بیست و هشت سال پیش در چهارم دلو سال ۱۳۶۷ هنگام خروج از کشور در سالنگ ولایت پروان هنگام مواجه با مجاهدین دست به کشتار مجاهدین و غیرنظامیان زدند که به روایتی به تعداد ۱۲۰۰نفر را به قتل رسانده‌اند.

مطالب مرتبط