کانادا موجودیت فساد در کمک‌هایش به معارف افغانستان را بررسی می‌کند

از آنجایی که کانادا یکی از کشور های کمک کننده به معارف افغانستان می‌باشد پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر موجودیت فساد گسترده در این نهاد خواسته است که این موضوع را پیگیری کند.

blank

خبرگزاری آتاوا سی‌تی‌زن نوشته است که دولت کانادا اختلاس‌های صورت گرفته در کمک‌های این کشور به کودکان افغان برای بازگشت به مکتب پس از سقوط رژیم طالبان  را بررسی می‌کند.

جسیکاسگین سخنگوی وزارت خارجه کانادا گفته است که این کشور در حال بررسی سوءاستفاده از کمک مالی این کشور است و در صورت اثبات این موضوع پول های اختلاس شده بازگردانده شده و متخلفان باید در این مورد پاسخگو باشند.

گفته شده که کانادا یکی از کشورهای اصلی کمک کننده برای ارتقای معارف در افغانستان می‌باشد که پس از سال ۲۰۰۶ مبلغ ۱۱۷٫۲۰۰٫۰۰ میلیون دالرر را برای وزارت معارف این کشور کمک کرده است.

در همین حال اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف کشور تایید کرده است که بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که ۶ میلیون دانش آموز افغان در حال تحصیل در مکتب‌های افغانستان هستند و آمار ۱۱ میلیون دانش آموز دولت قبلی نادرست است.

جان سوپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان نیز سال گذشته گفته بود که بخشی از پول‌های کمک شده امریکا و دیگر کشورها برای معارف افغانستان حیف و میل شده است.

او گفته است که بیشتری این پول‌ها برای معاش معلمان در مناطق ناامن پرداخت شده که عملا فعالیت نداشته اند.

اما فاروق وردگ وزیر پیشین معارف این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: احیانا ارقام ارایه شده  نادرست باشد وزارت معارف ارقام دقیق را با دلایل آن ارایه کند.

مطالب مرتبط