پیکر رییس فقید شورای عالی صلح تشیع و بخاک سپرده شد

پیکر سید احمد گیلانی رییس فقید شورای عالی صلح افغانستان امروز با حضور مقام‌های دولتی در کابل و زادگاهش ولایت ننگرهار تشیع و به خاک سپرده شد.

blank

صبح امروز دوشنبه پیکر سید احمد گیلانی در ارگ ریاست جمهوری با حضور اعضای خانواده ایشان، مقام‌های ارشد دولتی رهبران جهادی و دیپلمات‌های خارجی تشیع شد و نماز جنازه او به امامت عبدالرب رسول سیاف ادا شد.

رییس جمهور محمد اشرف غنی گفت که پیر سید احمد گیلانی نقش مهم را در روند صلح داشت و گفتگوی صلح میان حزب اسلامی و حکومت تحت رهبری ایشان به نتیجه انجامید.

پس از ادای نماز جنازه، پیکر رییس شورای عالی صلح به زادگاهش در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار برده شد و در آنجا با اشتراک مقام‌های دولتی و صدها باشنده این ولایت به خاک سپرده شد.

ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته یک کمیسیونی را به این منظور متشکل از اعضای کابینه و اعضای شورای عالی صلح به ریاست محمد کریم خلیلی معاون ارشد این شورا تشکیل داده بود.

سید احمد گیلانی شام روز شنبه گذشته در بیمارستان امنیت ملی به عمر ۸۴ سالگی درگذشت.

آقای گیلانی از رهبران میانه رو جهادی و رهبر حزب محاذ ملی بود که سال گذشته از سوی رییس جمهور غنی به عنوان رییس شورای عالی صلح برگزیده شد.

امضای توافقنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت به عنوان مهمترین دست آوردش در پیشرفت روند صلح در کشور محسوب می‌شود.

آقای گیلانی در دوره جهاد در تجهیز مجاهدین و رهبری آنها نقش برجسته داشت و در دوره جنگ‌های داخلی دهه‌ی هفتاد خورشیدی سهم نداشت اما در دوره طالبان رابطه نزدیک با اعضای این گروه داشت.

blank

آقای گیلانی از بزرگان طریقت صوفیه قادریه در افغانستان محسوب می‌شد که این جایگاه باعث  محبوبیت او در جامعه سنتی و مذهبی افغانستان شده بود و کمک کرد که به منابع ثروت و موقف برتر سیاسی و اجتماعی دست بیابد.

سید احمد گیلانی در سال ۱۳۱۱ هجری در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار متولد شد و در دانشکده شرعیات دانشگاه کابل تحصیل کرده بود و با خانواده سلطنتی افغانستان رابطه‌ی خویشاوندی داشت.

قرار است مراسم فاتحه و یاد بود او به روز پنجشنبه آینده در کابل برگزار شود.

مطالب مرتبط