والی هلمند: نمایندگان پاکستان و ایران با طالبان در این ولایت دیدار کرده اند

حیات الله حیات، والی ولایت هلمند گفته است که کشور همسایه غربی ایران در ناامنی این ولایت دست دارد و نمایندگان حکومت ایران و پاکستان با طالبان در این ولایت دیدار کرده اند.

blank

والی هلمند بیان داشته اخیرا نماینده‌های ایران و پاکستان در ولسوالی گرمسیر این ولایت با طالبان دیدار کرده اند اما تحقیقات در مورد جریان دارد.

او ایران را متهم به مداخلات آشکار در ولایت هلمند نموده و گفته است : « در جریان درگیری‌های  اخیر میان طالبان و نیروهای امنیتی در ولایت هلمند طالبان از سلاح‌های ساخت ایران استفاده کرده که مارک این کشور روی آن دیده می‌شود».

آقای حیات با اشاره به آب هلمند گفته یکی از علت‌های عمده دخالت کشور ایران در کشور آب دریای هلمند می‌باشد و حکومت باید این مساله را مورد توجه قرار دهد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور  پیش از این گفته بود که در توافقنامه‎ی که میان موسی شفیق نخست وزیر پیشین کشور و عباس هویدا نخست وزیر ایران به امضا رسیده است، ایران هیچ‌گونه ادعای بیشتر از این توافقنامه را از آب در یای هلمند  نموده نمی‌تواند حتا که آب این دریا بیشتر شود.

این در حالیست که مقام‌های حکومتی همواره کشورهای همسایه را در مداخله علیه افغانستان متهم می‌کنند.

ناصر مهری، سخنگوی والی ولایت فراه نیز چندی قبل بیان داشته بود که افراد وابسته به طالبان که در درگیری با نیروهای امنیتی در این ولایت کشته شده‌اند اجساد شان به ایران منتقل شده‌ در آنجا برای شان عزاداری نیز گرفته شده است.

جان نیکلسن، فرمانده عمومی ماموریت قاطع در افغانستان نیز دو ماه قبل اعلام کرده بود که روسیه و ایران با طالبان همکاری دارند و این گروه را در افغانستان مشروعیت می‌بخشند.

ایران همسایه غربی مرز طولانی را با کشور دارد و همواره گزارش هایی وجود داشته که این کشور برای تامین منافع خود، از برخی از گروه‌های مسلح حمایت می‌کند اما

تهران بارها این ادعا ها را رد کرده است.

 

مطالب مرتبط