خلیلی: سران حکومت در کار شورای عالی صلح مداخله می‌کنند

محمد کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان گفته است که حکومت پیشین و کنونی افغانستان در بخش صلح دستاوردی نداشته‌اند و راهکار صلح باید بازنگری شود.

blank
محمد کریم خلیلی

به گزارش افق٬ محمد کریم خلیلی معاون اول شورای عالی صلح افغانستان گفت که ازجلسات شورای عالی صلح فاصله گرفته و خواستار اصلاح راهکارها برای رسیدن به صلح است.

آقای خلیلی معاون اول این شورا بر تغییر راهبرد صلح تاکید کرده و از بی‌نتیجه بودن این روند به شدت انتقاد کرد.

این مقام ارشد در شورای عالی صلح در گفتگویی با یکی از تلویزیون های افغانستان گفت: «من باور دارم که حکومت قبلی هم، آن‌چنانی که لازم بود موفقیتی نداشت اما حکومت فعلی هم متاسفانه هیچ موفقیتی نداشته‌است.»

آقای خلیلی می‌گوید که توافق برای برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی تنها میان رییس‌جمهور و رییس اجراییه صورت گرفته بود، نه میان دو تیم مبارزاتی(تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی)

محمد کریم خلیلی خواهان عملی شدن توافق‌نامه میان این دو شده گرچه هنوز هم عملی‌شدن آن خیلی ضعیف بوده‌است.

کریم خلیلی معاون پیشین ریاست جمهوری درحالی از عملکرد شورای عالی صلح انتقاد کرده است که این شورا در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی و معاونت او٬ ایحاد شده است.

پیش از این نیز آقای خلیلی گفته بود که مبالغ هنگفتی برای شورای عالی صلح اختصاص داده شده اما این مصارف نتیجه مثبتی در بر نداشته است.

blank
محمد اسماعیل قاسمیار عضو و مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان

از سویی هم اسماعیل قاسمیار مشاور شورای عالی صلح افغانستان در گفتگویی به افق گفت: « پیچیده‌گی وضعیت در افغانستان برهیچ کس پوشیده نیست و ما باید تلاش بکنیم و واقع بینانه عمل کنیم.»

آقای قاسمیار گفت که امیدواری ها برای رسیدن به یک صلح عادلانه در کشور وجود دارد.

قاسمیار با اشاره به اظهارت کریم خلیلی گفت:« با احترامی که به نظر محمد کریم خلیلی دارم نمی‌دانم که این ارزیابی از کارکرد شورای عالی صلح را از سابق داشته‌اند و یا به این تازه‌گی‌ها برایشان پیدا شده است».

این مقام شورای عالی صلح افزود ما از تمامی نظرات سازنده افراد برای رسیدن به صلح استقبال می‌کنیم .

آقای قاسمیار درباره آمدن دونالد ترامپ به کاخ سفید به عنوان رییس جمهور جدید امریکا و تاثیر آن بر روند صلح در افغانستان گفت که تا کنون از شواهد و تعهداتی که آقای ترامپ در کار زار انتخاباتی خود داشته است معلوم می‌شود که با تروریزم به صورت جدی مقابله می‌کند و از آنجایی که افغانستان یکی از قربانیان جدی تروریزم به شمار می رود٬ رییس جمهور امریکا به طور قطع  افغانستان را در امر مبارزه با تروریزم حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر٫ شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بر این باورند که ادامه کار شورای عالی صلح چیزی جز ادامه یک روند بی نتیجه نیست.

مطالب مرتبط