وحید مژده: گلبدین حکمت‌یار ثبات سیاسی ندارد و قابل اعتماد نیست

حدف نام گلبدین حکمت‌یار رهبر حزب اسلامی از فهرست تحریم‌های سازمان ملل، این روز‌ها، به موضوعی فراتر از بحث های داخلی افغانستان مبدل گشته و پای برخی کشورهای همسایه را به این مساله کشانیده است.

blankهیاهوی حذف نام این رهبرجنجالی تندرو ترین حزب سیاسی افغانستان، در یک ماه اخیر پای برخی کشورها از جمله روسیه و فرانسه را به این قضیه باز کرده است.

هنوز برخی از کشورها، خطر بازگشت افراد تحت امر حکمت‌یار را به جبهه جنگ نگران کننده و محور بحث خود می‌دانند. روسیه اما، کشوری است ‌که در افغانستان از نفوذ قابل  ملاحظه‌ای برخوردار بوده و به دلیل برخی موضوعات، حذف نام گلبدین حکمتیار را از فهرست سیاه سازمان ملل به تاخیر انداخته است تا به گفته سخنگوی وزارت خارجه این کشور روی آن دقت بیشتری به خرج دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده‌است که روسیه حاضر نیست ریسک حذف نام گلبدین حکمت‌یار از فهرست تحریم‌های سازمان ملل را بپذیرد.

وزارت خارجه روسیه اما، گفته است که مانع خروج نام این فرمانده که تا چند ماه قبل علیه دولت و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان حکم جهاد را صادر می‌کرد نیست، اما این روند را زیر بررسی و موشکافی همه جانبه دارد.

بعد از روسیه، فرانسه دومین کشوری بود که در شورای امنیت سازمان ملل نسبت به موافقت این روند چراغ سرخ نشان داد و مخالفت کرد.

فرانسه نیز تمایلی چندانی به حذف نام گلبدین حکمت‌یار از فهرست تحریم‌های سازمان ملل ندارد. نگرانی فرانسه از این بابت، برمی‌گردد به سال‌ ۲۰۰۷ که نیروهای این کشور از سوی افراد حزب اسلامی در سروبی کابل مورد حمله قرار گرفت.

اکرم خپلواک نماینده خاص سیاسی اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به رسانه‌ها گفته است که در این مورد رئیس جمهور افغانستان برای رفع نگرانی های فرانسه نامه رسمی فرستاده که نگرانی‌های این کشور در این زمینه رفع شده‌است.

آن‌چه که قابل تامل است نگرانی روسیه و رایزنی‌های است که تاکنون برای به انجام نرسیدن حذف نام حکمت‌یار از فهرست تحریم‌های سازمان‌ ملل صورت گرفته است.

وحید مژده یکی از کارشناسانی است که رابطه‌ی نزدیکی با طالبان داشته و شناخت خوبی نیز از گلبدین حکمت‌یار دارد و هم‌چنان سیاست فدراسیون روسیه در افغانستان را دنبال می‌کند.

آقای مژده درباره علت مخالفت روسیه با حذف نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل می گوید که روسیه دلایل زیادی نزد خود دارد که باعث می شود درباره حذف نام این رهبر جهادی افغان، دقت بیشتری به خرج دهد.

او به خبرگزاری افق گفت:« گلبدین حکمت‌یار از نظر سیاسی ثبات و استقرار ندارد و همین امر سبب شده که کسی یا کشوری نتواند به او اعتماد کند. شخصیت حکمت‌یار قابل پیش‌بینی نیست و همین‌طور گذشته سیاسی حکمت‌یار نیز سبب بروز این مشکلات شده است.»

این کارشناس مسایل سیاسی افغانستان گفت:« روسیه بدون مشوره با همسایگان افغانستان قادر نیست در مورد حذف نام حکمت‌یار از فهرست سیاه سازمان ملل اقدام کند. به نظر می‌رسد که روسیه با ایران در این مورد مشوره کرده جهت‌گیری‌های اخیر حکمت‌یار در مورد ایران و در کل در مورد اهل تشیع باعث شده است که روسیه جانب ایران را به‌عنوان یک متحد منطقه‌ای بگیرد.”

به باور آقای مژده، روسیه سعی دارد تا بداند که گلبدین حکمت‌یار در قبال دیگر گروه‌ها در خاورمیانه چه تصمیمی را درپیش می‌گیرد چرا که به گفته او، در گذشته حکمت‌یار از گروه‌های تروریستی خصوصا داعش حمایت کرده بود و این امر می‌تواند نگرانی روسیه را در مورد آقای حکمت‌یار به همراه داشته باشد.

آقای مژده در باره توان مبارزات سیاسی آقای حکمت یار در آینده و نگرانی کشورهای منطقه گفت:« حذف نام حکمت‌یار به ابتکار امریکا صورت می‌گیرد با وجود اینکه او، متهم به دسیسه در پیوند به انفجار در مرکز تجارت جهانی نیویارک شده است.»

به گفته مژده رمزی یوسف که در پیوند به این قضیه بازداشت شد با گلبدین حکمت‌یار ارتباط داشته است اما اکنون که حکمت‌یار با حمایت امریکا از لیست سیاه سازمان ملل حذف می‌شود برای روسیه سوال برانگیز است.

دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلدین حکمت‌یار درهشتم میزان سال روان توافق‌نامه صلحی را امضا کردند که براساس آن دولت افغانستان مکلف شده است تا حذف نام گلبدین حکمت‌یار از فهرست سیاه سازمان‌ ملل را به شورای امنیت این سازمان، پیشنهاد کند.

همچنان در سایه این توافق قرار است شماری از زندانیان این حزب نیز از بازداشت دولت افغانستان رها و جنگجویان حزب اسلامی خلع سلاح شوند.

هنوز بعد از چند ماه رایزنی، نام حکمت‌یار از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد با وجود اینکه از سوی دولت افغانستان پیشنهاد شده، حذف نشده است.

برخی منابع می گویند که آقای حکمتیار تازمانی که نامش از لیست سیاه سازمان ملل حذف نشود به کابل نخواهد آمد؛ گرچه دولت افغانستان آمادگی های حضور اورا در هر نقطه ای که خودش انتخاب کند گرفته است و یک کمیسیون ویژه در این زمینه فعالیت می کند.

مطالب مرتبط