امرخیل: سیاست پاکستان در برابر افغانستان همواره تهاجمی بوده است

افغانستان و پاکستان دو همسایه نا همگون و ناسازگاری است که از سالیان دراز، در دایره نا باوری و هم‌دیگر آزاری سر کرده‌اند اما اکنون سران سیاسی و نظامی دو کشور، به آینده نسبتا بهتری امیدوار هستند.blank

روابط این دو هم‌سایه در چند سال اخیر تحت هیچ شرایط‌ی رو به بهبود حرکت نکرده‌است و حتی در یک سال اخیر روابط این دو هم‌سایه در پایین ترین حد ممکن به تیرگی گراییده است. عدم هم‌کاری اسلام‌آباد در امر مبارزه مشترک با تروریزم، ترغیب طالبان در امر عدم از سرگیری مذاکرات صلح با دولت کابل، مداخله های مکرر پاکستان در امور داخلی افغانستان و برنامه ریزی حملات تروریستی علیه مردم افغانستان در آنسوی مرز پاکستان از مواردی است که بر تشدید این تیرگی افزوده است.

هر چند این تیرگی بیشتر برمی‌گردد به تغییر سیاست خارجی نسبتا معقول رئیس جمهور غنی در حوزه همسایه‌ها خصوصا اسلام آباد که حداقل این مهم در چند ماه اخیر هم در پاکستان و هم در کابل ملموس و روشن بوده‌است.

اکنون سران حکومت وحدت ملی با تغییر فرمانده ارتش پاکستان خوش‌بین به نظر می‌رسند و امیدوارند با روی کار آمدن او، سیاست مغرضانه اسلام در قبال افغانستان مورد بازنگری و تغییر قرار خواهد گرفت.

فرمانده تازه گماشته شده ارتش پاکستان، جنرال باجوا که به مناسبت سال نومیلادی به رهبران حکومت وحدت ملی تماس تلفنی گرفته بود، متعهد شده است که با افغانستان برای برقراری و تامین صلح، هم‌کاری کند.

جنرال باجوا در این تماس تلفنی تاکید کرده است که صلح در دو کشور برای امنیت و ثبات منطقه و دو کشور هم‌سایه با اهمیت است، در این گفت‌و‌گو رئیس ستاد کل ارتش پاکستان دعوت مقام‌های افغانستان برای سفر به کابل را پذیرفته، اما زمان این سفر مشخص نشده است.

سخن‌گوی ریاست جمهوری افغانستان در پیون به این تماس گفته است که رئیس جمهور افغانستان پیش‌نهاد جنرال «با جوا» مبنی بر طرز جدید کار وسفر به افغانستان بر عملی سازی تعهدات پاکستان را، گامی نیک دانسته است.

البته این اولین باری نیست که پاکستان مبنی بر مبارزه با تروریزم وعده و نوید می‌دهد، چیزی که تا حالا این مهم چهره واقعی به خود نگرفته است.

کارشناسان دعوت این جنرال که به تازگی رئیس ستاد ارتش کل پاکستان شده است را به کابل، برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان و پاکستان خوب توصیف نمی‌کنند.

جنرال عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری افق گفت: ” سیاست اصلی پاکستان در مورد افغانستان تغییر نمی‌کند. پاکستان در تمام اردو و نظام‌اش مسایل تهاجمی را در نظر دارند. دکترین پاکستانی تهاجمی عمل می‌کند”.

امرخیل افزود:” فرمانده جدید ارتش این کشور نیز از سیاست خارجی این کشور عبور نخواهد کرد. سیاست پاکستان در قبال افغانستان از روزی‌که این کشور بوجود آمده است سعی اش بر این بوده است که در افغانستان نفوذ قوی داشته باشد و از طریق نفوذ قوی خود در افغانستان سعی می‌کند در مقابل هند استفاده کند این یعنی عمق استراتژی سیاسی پاکستان در افغانستان است و همین استراتژی را سازمان استخباراتی پاکستان طرح کرده و فرمانده جدید این کشور نییز آن را تعقصب می‌کند”.

به باور عتیق الله امرخیل، پاکستان بسیار موثر می‌داند تا در افغانستان نفوذ قابل توجه خود را داشته باشد و همین نفوذ پاکستان در افغانستان سبب خواهد شد پاکستان در مقابل هند مقابله کند.

او گفت:« به باور من فرمانده جدید ارتش پاکستان اگر نظری در مورد افغانستان داشته باشد از این دو نظر تجاوز نخواهد کرد اما با توجه به فشارهایی که از سوی امریکا، سازمان ملل و کشور چین بر پاکستان وارد شده احتمال این می‌رود که این کشور پالیسی خود در قبال افغانستان را اندکی تغییر دهد.»

بدون شک انتصاب فرمانده تازه ارتش پاکستان برای سران حکومت وحدت ملی خوشایند و امیدوار کننده است، اما هنوز اول کار است و در صحنه عمل، این مساله هیچ‌ تغییری در استراتژی اسلام آباد دیده نشده‌است و این خوش بینی ممکن است مثل گذشته بی نتیجه بماند.

بارها مشاهده شده است که جنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان به کابل سفر کرده و تصامیم‌ مهمی نیز در امر مبارزه با تروریزم میان دو کشور روی دست گرفته شده است ولی هیچ‌یک از این تصمیم‌ها جامه عمل پوشانده نشد و این خود روشن است که سیاست خارجی پاکستان در قبال افغانستان تغییر نکرده‌است.

هنوز مشخص نیست که فرمانده جدید پاکستان استمرار دهنده‌ی راهی که راحیل شریف در پیش گرفته بود خواهد بود یا این‌که او واقعا مصمم است تا در بهبود اوضاع سیاسی و امنیتی دو کشور نقش مثبت و مهم ایفا کند.

مطالب مرتبط