تصرف حلب اوضاع را به نفع مردم سوریه تغییر داده است

بحران سوریه در یک ماه اخیر به مرحله‌ی حساس و سرنوشت سازی رسیده است. روز گذشته، طرف‌های درگیر برسر آتش بس در سوریه توافق کردند. آتش بس که اکنون خیلی ها با آینده بهتر برای ساکنان سوریه چشم دوخته‌اند.

blank

این آتش بس در حالی اعلام می‌شود که پیروزی دولت سوریه و متحدین خارجی اش در حلب خوش‌‍بینی های زیادی را برای بشار اسد و متحدین خارجی او به ارمغان آورده است.

بدون شک پیروزی در حلب، بشار اسد را در یک مرحله‌ تازه‌ی از خوش بینی و اعتماد به نفس بیشتری در امر مبازره با مخالفین نظامی اش قرار داده‌است.

از جانب دیگر سرنوشت حلب بعد از پیروزی این نکته را تقویت می‌کند که در طول پنج سال گذشته ارتش سوریه توانایی مبارزه با مخالفین را نداشته و گرنه این  معادله مهم در پنج سال گذشته به نفع اسد تغییر می‌کرد.

این به این معنی است که بحران سوریه خارج از کنترول دولت سوریه است. آزادی سازی حلب به کمک کشورهای متحد اسد یعنی روسیه و ایران صورت گرفته است.

پیروزی ارتش سوریه در حلب و اکنون توافق بشار اسد و مخالفین اش برای آتش بس در سراسر سوریه، بدون شک سرنوشت هزاران مخالف مسلح اسد را که در گذشته با حمایت غرب به ویژه امریکا در نبرد با ارتش سوریه می‌جنگدیند در بلاتکلیفی قرار خواهد داد.

پیروزی روسیه، ایران و دولت بشار اسد در نبرد حلب، عرصه نبرد را برای اسد در قدرت فراخ‌تر کرد. به دنیال آن ترور سفیر روسیه که مستقمیا به پیروزی ارتش سوریه با حمایت جنگنده‌های روسی حاصل شد عرصه را برای ترکیه در سوریه تنگ‌تر کرد و از این میان سوریه و روس و ایران توانستند نقش بیشتر و مهم‌تری را در جنگ و صلح سوریه ایفا کنند.

روسیه و ترکیه نیز موافقت خود را با برقراری آتش بس در تمامی سوریه اعلام کردند. خبرگزاری رویترز گزارش داده که به موجب توافق روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس در تمامی خاک سوریه از نیمه شب دیشب در تمامی سوریه آتش بس برقرار می‌شود.

این آتش بس با هدف ادامه آتش بس در حلب که تقریبا از ابتدای ماه جاری در این شهر برقرار شده ارائه و به توافق رسیده است. اگر این آتش بس جدید نقض نشود می تواند پایه و بنیان اساسی باشد برای انجام مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفان اش که گفته می شود در قزاقستان برگزار خواهد شد.

بشار اس رئیس جمهوری سوریه نقض این آتش بس شکننده خوانده است.

با توجه به گذشته آتش‌بس‌ی که از سوی امریکا و دیگر طرف‌های درگیر در سوریه انجام شد بود و بی هیچ نتیجه‌ مطلوبی پایان یافت خیلی از کارشناسان آتش بس حاضر را نیز کارا نمی‌دانند.

گروه‌های که در جنگ سوریه دخیل هستند اغلب از سوی امریکا و کشورهای عربی چون عربستان، قطر و حتی ترکیه تغدیه می‌کنند. جدای از اینکه عربستان و ایران در سوریه رو در رویی هم می‌جنگدند این دو کشور در سطح منطقه نیز دچار خصومت و جنگ نیابتی هستند و این موضوع خود بر پیچیدگی قضایی سوریه می‌افزاید.

اختلافاتی که ایران با کشورهای عربی درگیر در سوریه دارند چشم انداز صلح در سوریه در زمان حاضر مقدور به نظر نمی‌رسد.

از جانب دیگر ترکیه که خود به عنوان شریان و کانال کمک‌ رسانی برای مخالفین مسلح نیز نام برده می‌شد اکنون خود  را در رده سه کشور طرفدار آتش‌بس در سوریه قرار داده است.

از سوی هم آتش بس فعلی در سوریه با آتش بس قبلی که امریکا در آن نقش پُر رنگی داشت تفاوت چندانی دیده نمی‌شود. آتش بس قبلی شامل حال جبهه فتح شام ( جبهه نصرت) نمی‌شد. گروهی که بسیاری از گروه‌های مسلح دیگر در سوریه حتی رویکرد این گروه را قبول نداشتند و این مسئله خودش در تعارض با آتش بس در این کشور قلمداد می‌شود.

جدا از گروه های اصلی درگیر با ارتش سوریه، ۱۴۰ گروه مسلح دیگر در این کشور علیه نظام بشار اسد می‌جنگندند با این حال این گمانه را تقویت می‌شود که آتش بس در سوریه در شرایط فعلی خیلی مقدور به نظر نمی‌رسد.

مطالب مرتبط