نبود لیلیه مشکل اصلی دانشجویان دانشگاه بامیان

شماری از دانشجویانی که در امتحان کانکور سال گذشته به دانشگاه بامیان راه یافته اند، از نبود لیلیه و کمبود محل بود و باش مناسب در این ولایت، شکایت دارند.

unnamedبه گفته این دانشجویان، نبود لیلیه در این ولایت سبب شده است که آنان نتوانند به درسهایشان بصورت درست رسیدگی کنند.

مهدی دانشجوی سال اول دانشکده تعلیم و تربیه در دانشگاه بامیان به خبرگزاری افق گفت که کرایه یک اتاق کوچک و با کمترین امکانات رهایشی در بازار بامیان، 4 تا 5 هزار افغانی است که هیچ یک از محصلان توانایی پرداخت این مقدار پول را ندارند.

او افزود که در حال حاضر شمار زیادی از دانشجویانی که از خارج بامیان به این ولایت آمده اند، اتاق ندارند و در وضعیت نا مناسبی بسر می برند.

حسین از دیگر دانشجویان دانشگاه بامیان می گوید که در کنار نبود لیلیه و مکان بود و باش مناسب برای دانشجویان، اتاق هایی که دانشجویان در آن بسر می برند نیز از کمترین امکانات رهایشی نظیر آب صحی و برق برخوردار نیست.

او افزود بدلیل نبود برق در مرکز بامیان، شمار زیادی از دانشجویان، شب ها در روشنی نور الیکین درس می خوانند.

دانشگاه بامیان در حالی با کمبود لیلیه برای دانشجویان مواجه شده است که در سال جدید تحصیلی، 1500 دانشجوی جدید الشمول بر شمار دانشجویان این دانشگاه اضافه شده است.

ساختمان لیلیه دانشگاه بامیان که قرار بود در سال 1387 خورشیدی با بودجه وزارت مبارزه با مواد مخدر ساخته شود تا کنون به بهره برداری نرسیده است.

این امر همواره انتقاد تند دانشجویان این دانشگاه را به همراه داشته است.

با این حال علی یاور سیرت رئیس دانشگاه بامیان گفته است که در مجموع در بامیان، ساختمان های رهایشی معیاری ساخته نشده است تا برای محصلان تازه وارد به دانشگاه این ولایت، اتاق های کرایه ای مناسب داشته باشد.

سیرت می گوید که بدلیل نبود لیلیه و کمبود محل بود و باش مناسب در بامیان، دانشجویانی که به دانشگاه این ولایت راه می یابند، نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه های کشور، با مشکلات بیشتری مواجه شده اند.

رئیس دانشگاه بامیان تاکید کرد که نبود جای بود و باش مناسب باعث صدمه زدن به درس های دانشجویان شده و حتی ممکن است سبب ترک تحصیل آنان شود.

به گفته او؛ تلاش ها جریان دارد که در یک ماه آینده یک بخش از ساختمان لیلیه جدید دانشگاه این ولایت، در اختیار پنجصد تن از محصلان این دانشگاه قرار گیرد.

دانشگاه بامیان که در مرکز این ولایت قرار دارد، در دوران جهاد در سال 1375 خورشیدی تاسیس و در زمان حمله طالبان به بامیان فعالیت آن متوقف شد.

این دانشگاه، پس از سقوط حکومت طالبان و تشکیل دولت موقت ، در سال 1383 خورشیدی مجددا به فعالیت آغاز کرد و در حال حاضر بیشتر از پنج هزار محصل در رشته های تعلیم و تربیه، زراعت، علوم اجتماعی،زمین شناسی و اقتصاد، در آن مشغول تحصیل هستند.

مطالب مرتبط

یک نظر