در ده سال گذشته بیش از ۵ هزار اثر باستانی افغانستان کشف شده است

مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند که در ده سال گذشته بیشتر از پنج هزار اثر باستانی از نقاط مختلف کشور در نتیجه‌ی کاوش‌های باستان شناسی به دست آمده است.

blank

عبدالقدیر تیموری، رییس باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز در یک کنفرانس خبری گفته است: « در ده سال گذشته بیشتر از ۵ هزار اثر باستانی از نقاط مختلف کشور با همکاری تیم باستان شناسی فرانسه به دست آمده است.

آقای قدیر گفته است این آثار شامل، مجسمه‌های سنگی،گِلی، سکه‌های طلا، نقره،برنز و… می‌باشند.

بیشتری از این آثار باستانی از ولایت‌های کابل، بلخ، میدان وردک، لوگر،بلخ و غزنی بدست آمده اند.

بربنیاد اطلاعاتی که رییس اداره باستان شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ ارئه کرده است؛ در حدود ۲۳۹۲ قلم آثار باستانی از معدن مس عینک لوگر،۱۰۳۷ قلم از بلخ، ۶۲۲ قلم از بامیان، ۵۳۱ قلم از میدان وردک، ۱۶۷ قلم از کابل و ۲۲ قلم از بامیان به دست آمده اند.

بیشترِ این آثار باستانی در موزیم ملی کشور در کابل و درموزیم‌های محلی نگهداری می‌شوند.

سابقه تاریخی این آثار باستانی به دوره‌های هخامنشی و ساسانیان بر می‌گردد.

بر علاوه، تعدادی از آثار باستانی غیر قابل انتقال مانند دیگ‌های کلان نیز در نتیجه‌ی تحقیقات باستان شناسی بدست آمده اند که پولیس ویژه محافظت از آثار باستانی از آن نگهبانی می‌کنند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ در حالی از کشف این رقم بالای آثار باستانی در ده سال گذشته خبر داده است که در جریان جنگ‌های داخلی دهه‌ی‌هفتاد خورشیدی در کشور موزیم ملی به تاراج رفت و در جریان بیش از ۳۷ سالی‌که در افغانستان جنگ جریان دارد هنوز هم کاوش‌های خودسرانه برای کشف آثار باستانی کشور انجام می‌شوند.

پس از تشکیل دولت در اوایل دهه‌ی هشتاد هجری، تلاش‌های زیادی از دولت انجام شده که آثار باستانی کشور از کشورهای خارجی برگردانده شوند و هزاران قلم برگردانده شده اند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ از تمامی شهروندان کشور خواسته است که در محافظت آثار باستانی کشور سهم بگیرند و  نیز آثار باستانی را که در اختیار داشته باشند به موزیم ملی تحویل دهند.

مطالب مرتبط