گزارش تازه: مارجه هلمند به طالبان واگذار می‌شود

جنگ دولت با طالبان در یک سال اخیر به بالاترین سطح ممکن رسیده است. تلفات سنگین نیروهای امنیتی در برابر طالبان، آمار تکان دهنده بی‌جاشدگان داخلی، ضعف در مدیریت و رهبری جنگ از مواردی است که در یک سال اخیر وزنه‎ی ترازوی جنگ طالبان را با دولت سنگین‌تر کرده است و این خود ضعفی بزرگ تلقی می‌شود بر مدیریت جنگ و برنامه مدیران نبرد در افغانستان.

اکنون رسانه ها پرده از اتفاقاتی برداشته اند که نشان می‌دهند؛ معادله جنگ در ناامن ترین ولایت افغانستان و پایتخت تریاک جهان” هلمند” به نفع طالبان در حال تغییر است.

تلویزیون ۱ افغانستان، به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد وزارت دفاع کشور تصمیم گرفته است تا آخرین سرباز دولتی را از ولسوالی مارجه هلمند بیرون بکشد و طالبان رسما روند اداره این ولسوالی را بدست بگیرند.

blank

در این اسناد آمده است که قول اردوی ۲۱۵ میوند به نیروهای ارتش، پلیس ملی، پلیس محلی و پلیس نظم عامه، دستور ترک و تخلیه‌ی کامل این ولسوالی را صادر کرده و گفته شده است که نیروهای دولتی از این ولسوالی به لشکرگاه مرکز هلمند منتقل شوند.

در این اسناد آمده است در صورت‌که نیروهای امنیتی ولسوالی مارجه را ترک کنند بخش عظمیم تجهزات و تسلیحات جنگی این نیروها به  دست طالبان خواهد افتاد.

دستور تخلیه قول اردوی ۲۱۵ میوند بر اساس هدایت مقام‌های بلند رتبه نظامی کشور صادر شده است.

این اولین باری نیست که مردم شاهد همچو اتفاقی تلخ‌ی هستند. قبلا در میادین جنگ در کندز و ولایات دیگر بارها از سوی مقام های امنیتی به سربازان دستور عقب نشینی در مقابل طالبان صادر شده بود که خود دال بر بازی‌های پیجیده استخباراتی است که در این میان سربازان و نیروهای ارتش آسیب می‎‌بیند و قربانی این بازی‌ها می‌شوند.‌

در این اسناد بصورت دقیق از مقام‌های مسئول این قول اردو، ظرفیت های موجود نظیر سلاح و مهمات و وسایلی که قابل انتقال هستند یا خیر سوال شده است. هم‌چنان پرسیده شده‌است که نیروهای و پرسنل موجوداست در این مرکز چه میزان وسایل تخنیکی و تکنولوژی مدرن نصب و فعال است.

نیروهای امینتی در مارجه؛ گفته‌اند که در صورت خروج ما از این ولسوالی بخش عظیم از تجهزات نظامی سبک و سنگین قابل انتقال نیستند. واین‌ها همه در دسترس نیروهای مخالف مسلح دولت قرار خواهد گرفت.

این اسناد در حالی منتشر می‌شود که جنگ شدید در ماه‌های اخیر میان نظامیان کشور و مخالفین مسلح ادامه دارد تاجای‌که چندی قبل برای مشاوره به نظامیان کشور نیروهای خارجی نیر اعزام هلمند شدند.

وزارت‌های دفاع و داخله کشور که رهبری جنگ با طالبان را به عهده دارند رد کرده‌اند. وزارت داخله کشور ادعا کرده است که در صورت‌که مناطق که از تحت سلطه نیروهای امینتی خارج و به دست طالبان می‌افتند باید تجهزات که امکان انتقال آن وجود دارد انتقال داده شود و باقی تجهزات که قابل انتقال نیستند تخریب شوند.

در این میان آن‌چه قابل توجه است توجیه غیرمسئولانه وزارت دفاع از این عملکرد شان در ولسوالی مارجه است که گفته است: از دید استراتژیکی زمانی‌که مکانی برای ما اهمیت نداشته باشد و کوه و خالی از سکنه باشد ما سعی خواهیم کرد به خاطر حفاظت از مردم و ادارات دولتی در جایی باشیم که از آن محافظت بتوانیم.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع این عمل‌کرد مسئولین امنیتی را  پاسداری منافع ملی و پاسداری از حاکمیت ملی و ارزش‌های که به استقلال ملی افغانستان دانسته است.

اگر به گفته‌های این مقام وزارت دفاع استناد کنیم که گفته بود واگذاری ولسوالی ماجه بدست طالبان دفاع از حاکمیت ملی است؛ پی می‌بریم که آقای رادمنش طالبان را دشمن مردم افغانستان نمی‌داند این‌که این گروه حملات تروریستی را سازمان‌دهی می‌کنند مردم و نیروهای امنیتی را به قتل می‌رسانند حق دارند که اماکن دولتی و تجهزات نظامی به آن واگذار گردد.

از جانب دیگر از نظر این مقام وزارت دفاع ولسوالی مارجه خالی از سکنه است که نیروهای امنیتی را از این ولسوالی بیرون می‌کنند و این ولسوالی را به طالبان واگذار می‌کنند.

شاید این از تازه‌ترین رویکرد و استراتژی وزارت دفاع باشد که واگذاری ولسوالی های که تحت حاکمیت دولت بوده را به طالبان واگذار نمایند و این عمل‌کرد شان را دفاع از حاکمیت ملی بدانند، باشد.

جنگ در هلمند یک جنگ کاملا منطقه‌ای است که پای پاکستان در این جنگ کاملا دخیل است. کارشناسنان به این باوراند که پُشت قضایی مهم امنیتی در هلمند دست پاکستان بصورت آشکار دخیل است. در گذشته برخی از کارشناسان جنگ هلمند را دسیسه پاکستان  در برابر دولت افغانستان خوانده بودند. به باور آنان پاکستان با خارج کردن برخی مناطق سرحدی افغانستان از کنترول دولت افغانستان می‌خواهند تا طالبان و شورشیان مربوط به گروه های که تحت امر پاکستان هستند بتوانند در این ساحات جابجا شوند.

اکنون این احتمال با واگذاری ولسوالی ماجه به طالبان به واقعیت تبدیل خواهد شد و دولت خود تصمیم گرفته‌است که بعضی از مناطق ولایت استراتژیک هلمند را به طالبان واگذار کند. در نهایت واگذاری ولسوالی باجه هلمند به طالبان به این معنی است که سیاست که پاکستان در هلمند در چند ماه اخیر خواستار تطبیق اش بود به آن دست یافت.

 

 

 

 

مطالب مرتبط