حزب‌ اسلامی: طالبان غزنی را مجاهدین دیروز رهبری می­‌کنند

مجاهدین همواره طبل مخالفت با طالبان را کوبیده اند و رهبران شناخته شده­ای چون عبدالرب رسول سیاف، کارکردهای طالبان را با شدیدترین الفاظ تقبیح می­‌کنند و گویا نقطه­‌­ی وصل میان این دو جریان وجود خارجی ندارد.

اما کسانی نیز هستند که باور دارند میان طالبان و مجاهدین رابطه­‌ی تنگاتنگی وجود دارد و حتی رهبری تعدادی از گروه‌های مخالف مسلح حکومت به دوش مجاهدینی است که در روزهای نه چندان دور، در سنگرهای مخالف این گروه­‌ها قرار داشتند.

blank
رییس دفتر ولایتی حزب اسلامی بر این باور است که عملی شدن مواد توافق­نامه و بیرون شدن نام آقای حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد می­‌تواند بر روند پیوستن گروه­‌های طالبان به پروسه­‌ی صلح تاثیر مستقیم داشته باشد و رهبری حزب اسلامی مصمم است تا میان حکومت و طالبان، وساطت کند و در عملی شدن پروسه­‌ی صلح سهم فعال داشته باشد.

کفیل نور احمد خان رییس دفتر ولایتی حزب اسلامی در غزنی به خبرگزاری افق گفت که شرایط سیاسی نظام فعلی به مزاق برخی از مجاهدین خوش نیامده و افرادی از بین مجاهدین به سوی اردوی طالبان رفته اند و حتی در خیلی از موارد رهبری این گروه در قسمت­‌هایی از افغانستان را بر عهده گرفته اند.

این عضو حزب اسلامی بر این باور است که شماری از گروه­‌های طالبان در غزنی از سوی مجاهدین رهبری می­‌شوند و با پیوستن حزب اسلامی به پروسه­‌ی صلح، راه برای نزدیک شدن حکومت و این گروه­‌ها باز می­شود و نفوذ حزب اسلامی در غزنی می­‌تواند نقش موثری در کاهش ناامنی و شروع مذاکرات بین طالبان و حکومت داشته باشد.

آقای نوراحمد خان تاکید می­‌کند که پس از امضای توافق­نامه­‌ی صلح میان حکمتیار و حکومت افغانستان، رهبران گروه‌­های طالبان غزنی بارها با دفتر ولایتی حزب اسلامی در تماس شده و خواهان میانجی­‌گری میان حکومت و این گروه­‌ها شده‌اند.

رییس دفتر ولایتی حزب اسلامی بر این باور است که عملی شدن مواد توافق­نامه و بیرون شدن نام آقای حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد می‌­تواند بر روند پیوستن گروه­های طالبان به پروسه­ی صلح تاثیر مستقیم داشته باشد و رهبری حزب اسلامی مصمم است تا میان حکومت و طالبان، وساطت کند و در عملی شدن پروسه­ی صلح سهم فعال داشته باشد.

در همین حال حسن رضا یوسفی، منشی شورای ولایتی غزنی می­‌گوید که حزب اسلامی در میان باشندگان غزنی دارای نفوذ قوی است و انتظار می­‌رود از ارتباطات خود با گروه­‌های مخالف حکومت استفاده کند و آنها را به پروسه­‌ی صلح دعوت کند.

آقای یوسفی رهبریت طالبان توسط مجاهدین را تکذیب نمی­‌کند و می‌­گوید:« گزارش­‌هایی وجود دارد که برخی از مجاهدین با طالبان همکار شده اند و درخواست مردم غزنی و ما از این افراد این است که این افراد با حکومت همکار شوند و دست از ویرانی کشور بردارند.»

منشی شورای ولایتی غزنی گفت:« رهبری اصلی گروه­‌های تروریستی به ویژه طالبان از آن‌سوی مرز صورت می‌­گیرد و مجاهدین همچنانی که در ایام گذشته در مقابل قدرت‌­های بیرونی ایستادند، امروز نیز با حکومت یکجا شوند و نقشه­‌های (آی.اس.آی) را ناکام سازند.»

با این حال کفیل نوراحمد می‌­گوید:« طالبان تاکتیک و مهارت‌­های لازم جنگی را نیاموخته اند و در میدان جنگ ناتوان اند، رهبری این گروه را کسانی به دوش دارند که تجربه‌­ی کافی در جنگ دارند و عمدتا این تجربیات در اختیار مجاهدین سابقه است.»

رییس ولایتی حزب اسلامی در غزنی تاکید کرد که طالبان افراد کم تجربه و کم سن هستند و اگر مجاهدین با این گروه همکاری نمی­‌کردند تا حالا از پا در می‌­­آمدند.

آقای نوراحمد خان بر این باور است که شرایط سیاسی و تهدید طالبان از دلایل است که مجاهدین با این گروه وارد همکاری شده‌اند.

حزب اسلامی پس از مذاکرات طولانی مدت با حکومت افغانستان موافقت­نامه‌­ی صلح را امضا کرد و انتظار می­‌رود این توافق، روی تامین ثبات و کاهش ناامنی در افغانستان تاثیر مثبت بگذارد.

گرچند واکنش­‌ها در فضای مجازی به توافق­نامه حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار را یک مهره­‌یی سوخته به تصویر می­‌کشد، اما گذشته­‌ی این حزب و نفوذ آن بر افراد قوم پشتون از موارد غیر قابل انکار است.

مطالب مرتبط