آخرین سربازان سویدنی افغانستان را ترک می‌کنند

به گزارش افق، مقام‌ها در وزارت دفاع سویدن اعلام کردند که امروز (شنبه20 ثور) تمامی نظامیان این کشور افغانستان را ترک می کنند.

سویدن 530 تن سرباز در افغانستان داشت که پیش از این  (26حمل 92) 200 تن آنان افغانستان را ترک کرده بودند.

پیش  از این دولت سویدن اعلان کرده بود که روند خروج 530 سرباز این کشور از شمال افغانستان، در سال 2012 میلادی آغاز خواهد شد و سویدن در سال 2014 میلادی، برنامه سپردن مسوولیت‌های امنیتی به نیرو‌های افغان را تکمیل خواهد کرد.

سربازان سویدنی در چارچوب آیساف ودر شمال کشور فعالیت می‌کردند.
سربازان سویدنی در چارچوب آیساف ودر شمال کشور فعالیت می‌کردند.

فریدریک راینفیلد، صدراعظم سویدن پس از دیدار و توافق با رهبران دو حزب مخالف آن کشور، یعنی حزب سبز و سوسیال دموکرات، تاریخ آغاز خروج نیروهای این کشور از افغانستان را اعلان کرده بود.

صدراعظم سویدن گفته بود که بر اساس برنامه‌های کنفرانس کابل، آنها بیشتر به آموزش نیروهای افغان و امور ملکی تمرکز خواهند کرد.

وی گفته بود، بود که آنان انتظار دارند تا افغان‌ها خود امور انکشافی خود را به پیش ببرند، اما به گفته‌ی وی، آنها به همکاری درازمدت با افغانستان متعهد هستند.

این نیروها حدود ده سال در جوزجان حضور داشت و پایگاه نظامی خود را که ارزش آن حدود ۳۵میلیون دالر برآورد شده است به نیروهای افغان تحویل دادند.

با این حال٬ وزارت دفاع سویدن گفته که در جریان دوازده سال حضور در افغانستان و مبارزه با تروریزم٬ پنج سرباز این کشور در این کشور کشته شدند و بیش از ۱.۳میلیارد دالر نیز هزینه این حضور شده است.

خانم کارین انگستروم وزیر دفاع سویدن٬ حضور نظامیان کشورش در افغانستان را مهم خواند و گفت که این نظامیان در برقراری امنیت و صلح در شمال افغانستان موثر تمام شده اند.

گفتنی است که روند خروج سربازان خارجی عمده‌ترین چالش در میان مردم افغانستان خوانده می‌شد که مردم کشور را از فرارسیدن2014 شدیدا نگران و خیلی از امور، بخصوص فعالیت‌های اقتصادی را با رکود مواجه کرده بود.

مطالب مرتبط