جوانان که خود را کودک جا زدند از اروپا باز می‌گردند

مهاجرت در یک سال اخیر تبدیل به یک بحران فرا منطقه‌ای شده است. جنگ، فقر، نبود اشتغال و ده‌ها مشکل دیگر دست به دست هم داده تا این بحران دامن شمار زیادی از کشورها را بگیرد.

اداره مهاجرت سویدن اعلام کرده است که تاکنون ۳۵۰۰۰ متقاضی برای دریافت اقامه در این کشور زیر نام کودک بسر می‌برند که این اداره باید در مورد سرنوشت این افراد تصمیم لازم را اتخاذ کند، در این میان تعداد زیادی نیز حضور دارند که قادر نیستند بصورت درست و دقیق سن خود را اتبات نمایند.
اداره مهاجرت سویدن اعلام کرده است که تاکنون ۳۵۰۰۰ متقاضی برای دریافت اقامه در این کشور زیر نام کودک بسر می‌برند که این اداره باید در مورد سرنوشت این افراد تصمیم لازم را اتخاذ کند، در این میان تعداد زیادی نیز حضور دارند که قادر نیستند بصورت درست و دقیق سن خود را اتبات نمایند.

در این میان افغان‌ها بعد از سوری‌ها و عراقی‌ها در مقام سوم قرار دارد.

اغلب مهاجرینی که از افغانستان به کشورهای اروپایی سرازیر شده‌اند اکنون با مشکلات زیادی دست و پا می‌زنند. سیاست‌های مهاجرتی کشورهای اروپایی و افغانستان در تبانی‌هم، سرنوشت نامعلومی را برای این مهاجران رقم زده است.

یکی از مشکلات عمده این مهاجرین بحث سن و سال است. جوانانی که سن اصلی شان  بیشتر از سن معمول پذیرش که همان سن ۱۶ سالگی است، باشد ناچار هستند تا سن قانونی شان را کتمان کنند.

اداره مهاجرت سویدن اعلام کرده است که تاکنون ۳۵۰۰۰ متقاضی برای دریافت پناهندگی در این کشور زیر نام کودک بسر می‌برند که این اداره باید در مورد سرنوشت آنها تصمیم لازم را اتخاذ کند. در این میان تعداد زیادی هم هستند که قادر نیستند بصورت درست و دقیق سن خود را اثبات نمایند.

طبق آمار ارائه شده از سوی اداره مهاجرت سویدن، تنها طی دو ماه این اداره سن ۱۰۷۷ پناهجو را که در زمان ثبت تقاضای پناهندگی خود را کودک معرفی کرده‌ اند به بزرگ‌سال تغییر داده است.

واقعیت امر این‌است برای کسانی‌که خانه‌ی شان را به قصد مهاجرت غیرقانونی به اروپا ترک کرده اند، در طول مسیر هرلحظه مرگ را تجسم کرده اند و ماندن در اروپا را جزء واجبات می‌دانند.

سفر از راه دریا با قایق‌های غیرمعیاری با سرنشینان بیش از حد، یکی از خطرهای است که جان این مهاجرین را به مرگ تهدید می‌کند.

اکنون این جوانان به گونه‌ا‌ی ناچار هستند وحتی در فریب اداره مهاجرت کشورهای اروپایی هم دریغ نمی‌کنند.

مسئولین اداره مهاجرت سویدن گفته‌اند که از دید حقوقی؛ پناهندگانی که ادعای سنی را که مطرح کرده بر عهده بگیرند.

وقتی متقاضی پناهندگی در این کشور نتواند ادعای مطرح شده‌یی خود را ثابت کند اداره مهاجرت این کشور آن شخص را به‌عنوان یک فرد بزرگ‌سال‌ ثبت می‌کند.

اداره مهاجرت سویدن اعلام کرده است که تاکنون ۳۵۰۰۰  متقاضی برای دریافت پناهندگی در این کشور زیرنام کودک بسر می‌برنند که این اداره باید در مورد سرنوشت آنها تصمیم لازم را اتخاذ کند، در این میان تعداد زیادی نیز حضور دارند که قادر نیستند بصورت درست و دقیق سن خود را اثبات نمایند.

کشور سویدن در تازه‌ترین اقدام ‌خود در مورد تثبت دقیق سن پناهندگان از طریق پزشک قانونی و دستگاه‌های پزشگی مدرن استفاده می‌کند.

قرار است در سه ماه نخست سال جدید میلادی کشور سویدن در یک اقدام وسیع، سن متقاضیان پناهجو در این کشور را از طریق دستگاه‌های پیش‌رفته و آزمایش‌های پزشکی دقیق، به مرحله اثبات برساند.

در این سنجش که از سوی دولت سویدن اجرایی می‌شود سن متقاضی پناهندگی در این کشور از طرق عکس‌برداری با اشعه ایکس از دندان‌ها و مُچ دست مشخص می‌شود.

این اقدام کشور سویدن روند پذیرش مهاجرینی که تا کنون از ترفندهای سنی استفاده کرده اند سخت‌تر خواهد کرد. با این حساب باید از همین حالا تکلیف پناهجویانی که سنی خود را پایین ثبت کرده‌اند،روشن می‌شود.

اداره مهاجرت سویدن اعلام کرده است که شمار دقیق متقاضیان پناهندگی در این کشور که از تاریخ اول جنوری سال روان، سن شان از کودکی به بزرگ‌سالی تغییر یافته است قرار ذیل است. جنوری ۸۰، فبروی۱۰۶، مارچ ۱۱۵، جون ۱۷۶، آگوست ۲۵۱، سپتمبر ۵۰۱، اکتبر۵۷۶ ، نوامبر تا ۲۰ همین ماه ۲۱۶

رسانه‌ها و سازمان‌های حمایت از مهاجرین، گزارش داده‌اند که در پی‌تغییر اسامی کسانی‌که سن شان از کودکی به بزرگ‌سالی تغییر می‌خورد، زندگی شان به گونه‌ی غیرقابل تصور تغییر خواهند کرد.

سن تایید برای پذیرش در کشورهای اروپایی ۱۴ تا ۱۷ سال است و این برای خیلی از مهاجرین افغان که سن بالا دارند و خود را کودک قلمداد کرده‌اند، ناامیده کننده است.

رسیدن به اروپا در شرایط فعلی که سیلی از مهاجرین از کشورهای جنگ‌زده‌یی مثل سوریه،عراق، افغانستان برای زندگی در فضای آرام‌تر به کشورهای اروپایی سرازیر شده اند و هزینه‌های سرسام آوری را به جیب قاچاق‌بران انسان ریخته اند.

جوانان افغان برای رسیدن به اروپا هزینه‌های گزافی را متحمل شده اند تا به کشورهای اروپایی رسیده اند. گویا معادله و بازی حالا به نفع این جماعت رقم نمی‌خورد.

اروپا برای چندین قرن، قاره‌یی بوده است که گرفتار جنگ،قحطی و فقر بوده است. میلیون‌ها سکنه اروپا به خاطر محرومیت اقتصادی و اجتماعی محبور شدند راه مهاجرت را از این قاره که اکنون به یک قاره رویایی برای آسیایی‌هایی‌های جنگ زده تبدیل شده، برگزینند.اما سکنه‌های که در اروپا باقی ماندند سعی کردند تا این قاره را به یکی از ثروت‌مندترین مناطق جهان تبدیل کنند. اکنون رسیدن به اروپا برای ساکنان کشورهای آسیایی و جنگ زده تبدیل به یک رویایی دور و دیر شده است.

رویایی رسیدن برای خیلی از افغان‌ها محقق شده است ولی گویا شانس ماندن در این قاره که از رفاه امنیت برخوردار است همه را به  رفتن به این قاره وا داشته است تا شهروندی بگیرند و حالا این هدف حد اقل برای گروه سنی خاص ممکن نیست.

 

مطالب مرتبط