بازماندگان ۵۰۰۰ قربانی دهه پنجاه، از بی‌توجهی به عدالت شکایت دارند

نهاد بازماندگان قربانیان که متشکل از اعضای بیش از ۵۰۰۰  قربانی که در سال های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ توسط حکومت خلق و پرچم زنده به گور شدند،دیروز جمعه ۱۹ قوس، در پولیگون زندان پلچرخی تجمع کردند و خواستار دادخواهی از خون این قربانیان شدند.

۱۵۴۴۲۱۳۲_۱۱۴۳۷۷۰۹۴۲۴۱۰۱۵۳_۵۸۰۹۴۶۰۱۴۶۰۱۳۷۵۹۲۰۴_n

حبیب رهیاب، رییس این نهاد گفت:« نهاد بازماندگان همیشه تاکید کرده که حکومت‌های افغانستان قربانیان را فراموش کرده است باید عاملان کسانی‌که در این زندان شکنجه و یا در قبرهای دسته جمعی به قتل رسیده اند، محاکمه شوند».

اداره امنیت حکومت خلق و پرچم در سال های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ هزاران مخالف سیاسی و فکری این رژیم را به اتهام‌های گوناگون از سراسر کشور بازداشت و زندانی کردند و پس از شکنجه در زندان پلچرخی آنها را به طور دسته جمعی به قتل رساندند.

فهرست نام‌های ۵۰۰۰  قربانی پس از ده‌ها سال در سال ۱۳۹۲ توسط کشور هالند به نشر رسید و بعد در افغانستان روزنامه هشت صبح افغانستان آن را  منتشر کرد.

نهاد بازماندگان قربانیان که متشکل از بازندگان این قربانیان می‌باشد، در این سال تشکیل شد و هر سال به مناسبت نشر نام قربانیان و روز جهانی حقوق بشر برای دادخواهی از خون قربانیان و رنج شکنجه شدگان اعتراض و دادخواهی می‌کند و برنامه یاد بود قربانیان را برگزار می‌کند.

کشتار دست جمعی افراد سیاسی و ملکی تنها به حکومت خلق و پرچم محدود نمی‌شود. در جنگ‌های داخلی دهه هفتاد هجری در کابل و سراسر کشور و دوره حاکمیت طالبان هزاران نفر در جاهای مختلف کشور در گورهای دسته جمعی به قتل رسیدند.

نهادهای مدافع حقوق بشر و نهادهای حامی عدالت، بی‌توجهی دولت، وجود فرهنگ معافیت و عدم حاکمیت قانون را از عوامل مجازات نشدن عاملان این کشتار می‌دانند.

مطالب مرتبط