در میان 1600 شهر جهان٬ پایتخت هند آلوده ترین شهر است

 سازمان صحت جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که ˈدهلی نوˈ پایتخت، هند دارای آلوده ترین هوا در میان 1600 شهر جهان است.

پایتخت هند آلوده ترین شهر جهان
پایتخت هند آلوده ترین شهر جهان

به گزارش افق  اطلاعات دریافتی سازمان بهداشت جهانی از 1600 شهر از 91 کشور جهان نشان می دهد که دهلی با بیش از 18 میلیون نفر جمعیت دارای بیشترین ذرات معلق با اندازه بیش از دو ونیم پی.ام است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی 13 از 20 آلوده ترین شهر جهان در هند قرار دارند و دهلی، پاتنا، گوالیور و رایپور در این خصوص رده ها اول تا چهارم را اشغال کرده اند.

دهلی بطور متوسط سالانه دارای 153میکروگرم ذرات معلق در هوا می باشد و پاتنا با 149میکروگرم و گوالیور با 144میکروگرم در رده های بعدی قرار دارند.

در برخی ماه ها در دهلی نو ذرات معلق با قطر کمتر از 10میکرون (PM10) بطور منظم حدود 400 PPM گزارش شده که این رقم بسیار بالاتر از حد مجاز است.

شکل کمتر از دو و نیم میکرون آلودگی هوا خطرناکترین برای سلامتی تلقی می شود.

آلودگی هوا در طول سال 2012 منجر به مرگ حدود هفت میلیون نفر در جهان شده و به صورت بزرگترین خطر زیست محیطی برای سلامتی در آمده و به همین جهت گزارش سازمان بهداشت جهانی بسیار حائز اهمیت تلقی شده است.

به گفته کارشناسان، کیفیت هوای اکثر شهرهای جهان با رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی برای تضمین سطح سالم هوا مطابقت ندارد و این امر اهالی این شهرها را در معرض خطر بیماری تنفسی و مشکلات بهداشتی بیشتر قرار می دهد.

کارشناسان سوخت های فسیلی از قبیل استفاده از ذغال سنگ در راه اندازی نیروگاه های برق، استفاده غیربهینه از انرژی در ساختمان ها و استفاده از هیزم و فضولات حیوانی در پخت و پز و ایجاد گرما را عوامل اصلی در افزایش سطح آلودگی توصیف کرده اند.

مطالب مرتبط