وزارت صحت عامه : بیش از ۲۰۰۰ نفر درکشور به ویروس ایدز آلوده اند

وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید ۲۰۸۶ واقعه ابتلا به ویروس ایدز را به ثبت رسانده که در جمع آن کودکان نیز شامل هستند.

۱۵۲۶۷۸۷۰_۱۳۲۰۵۷۰۵۷۷۹۸۷۶۵۷_۲۳۳۸۵۷۷۳۴۵۳۲۳۰۹۸۴۹۹_n

دوکتور ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه امروز در محفلی به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز که از سوی این زارت در کابل برگزار شده گفته است : « بصورت مجموعی ۲۰۸۶ واقعه ویروس اچ آی وی ایدز تا کنون در کشور به ثبت رسیده است که، ۸۳ درصد مرد ها، ۱۷ درصد زنان مبتلا به این ویروس بوده و ۶۶ تن اطفال زیر سن ۱۵ سال نیز در میان آنان شامل می‌باشند».

این در حالی است که بربنیاد تحقیق سازمان صحی جهان آمار مبتلایان به ایدز در افغانستان به شش هزار نفر می‌رسد.

دوکتور ناجیه در این محفل از کارکردها و تلاش وزارت صحت عامه برای مبارزه با بیماری ایدز در کشور یاد آوری کرده و گفته است: خدمات وقایوی و تداوی ایدز در یازده ولایت کشور که شامل هرات، کابل، قندهار، ننگرهار، قندوز، غزنی، بدخشان، کنر، دایکند، فراه، نیمروز و خواست می‌شوند از سوی وزارت صحت عامه راه اندازی شده است.

همچنان به گفته او وزارت صحت عامه ۱۱ مرکز مشاوره دهی در مورد ایدز و آزمایش آن را  در کشور فعال کرده است.

درخبرنامه وزارت صحت عامه گفته شده است که برعلاوه، ۱۵ باب مرکز کاهش اضرار ویروس اچ آی وی ایدز درسطح جامعه،۸ باب مرکز کاهش اضرار در سطح محابس، ۲ باب مرکز وقایوی برای جوانان در سطح جامعه، ۵ باب مرکز وقایه از مادر به طفل در ۵ شفاخانه حوزوی کشور نیز ایجاد شده است.

همه ساله از روز جهانی مبارزه با ایدز در سراسر جهان تجلیل می‌شود و در این روز آگاهی‌های لازم در مورد وقایه از این بیماری و راه‌های تداوی آن به بحث گرفته می‌شود.

وزارت صحت عامه امسال از روز جهانی مبارزه با ایدز با شعار «حترام به همه، تبعیض وبد بینی علیه ایدز را در مراکز صحی توقف دهید» تجلیل کرده است.

داکتر ریچارد پیپرکارن نماینده سازمان صحی جهانی صحت نیز در این مراسم شرکت داشته و گفته است: بدنامی و تبعیض علیه بیماران ایدز از چالش‌هایی عمده برای تداوی بیماران و مبارزه با ایدز در سطح جهان می‌باشد.

بربنیاد ارزیابی سازمان ملل متحده در سال گذشته میلادی ۳۶ اعشاریه هفت میلیون تن در جهان به ایدز متبلا بوده اند که از این تعداد یک عشاریه هفت تن شان جان داده اند.

مطالب مرتبط