مقام‌های‌محلی: خشونت علیه‌زنان در غزنی افزایش یافته است

بررسی آمارها و اعداد منتشر شده از سوی وزارت امور زنان، لوی سارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر، در مورد خشونت علیه زنان در افغانستان نشان می‌دهد که این قشر از جامعه در وضعیت اجتماعی بدی به سر می‌برند و هر سال بر شمار موارد خشونت و انواع آن علیه زنان، افزوده می‌شود.

گرچند حکومت افغانستان برای محو این پدیده تلاش کرده است و چندی قبل، مجلس نمایندگان قانون منع آزار و اذیت زنان را پس از چندین سال معطلی بالاخره تصویب کرد، اما هنوز هم آمارها سیر صعودی دارد و نهادهای حقوق بشری نگران وضعیت بانوان کشور اند.

رییس امور زنان ولایت غزنی در صحبت با خبرگزاری افق در این خصوص می‌گوید که آمارهای ثبت شده در این ریاست نشان می‌دهند که خشونت‌ها علیه زنان در این ولایت نسبت به سال قبل بیشتر شده است.

۱۵۳۲۷۷۸۴_۵۷۷۱۵۵۷۵۵۸۲۳۴۸۱_۱۴۶۴۲۵۱۰۲۳_n
رییس امور زنان غزنی تصریح می‌کند که این موارد شامل لت کوب، شکایت از اعتیاد شوهران، ازدواج‌های قبل از وقت، فرار از منزل، تجاوز جنسی و سایر موارد اند.

بر بنیاد گفته‌های شکریه ولی، رییس امور زنان غزنی در سال گذشته ۶۳ مورد خشونت علیه زنان در این ولایت به ثبت رسیده بود و امسال با توجه به اینکه نزدیک به چهارماه به آخر سال باقی مانده است، ۹۸ مورد خشونت علیه زنان در این ریاست ثبت شده است.

آمارهای ثبت شده در آمریت حقوق این ریاست نشان می‌دهند که این موارد شامل، ۳۱ قضیه لت و کوب، ۳ قضیه ازدواج اجباری، ۴ مورد تجاوز جنسی، ۳ قضیه ازدواج قبل از وقت، ۱۹ مورد اعتیاد شوهران و قضایای مثل محرومیت از میراث، عدم پرداخت مهر، ادعای نفقه و طلاق اجباری اند.

در همین حال خالق‌داد اکبری رییس شورای ولایتی غزنی، عدم آگاهی جامعه از حقوق بانوان را یکی از دلایل اصلی خشونت علیه زنان می‌داند و بر آگاهی دهی مردم و راه اندازی کمپاین برای ترویج و احترام به حقوق زنان در سطح ولایت غزنی تاکید می‌کند.

به باور آقای اکبری، هنوز مشکلات بسیاری سد راه بانوان وجود دارد، و تنها راه برون رفت از این معضلات، توسعه‌ی فرهنگی و افزایش دانش جامعه است.

با این حال ریاست امور زنان غزنی می‌گوید که بیشتر شدن ارقام خشونت علیه زنان در این ولایت به مفهوم افزایش خشونت نیست، بلکه این نشان می‌دهد آگاهی زنان در غزنی افزایش پیدا کرده است.

خانم ولی همچنان می‌گوید که ریاست امور زنان به تنهای نمی‌تواند روند خشونت علیه زنان را متوقف سازد و لازم است نهادهای مثل حج و اوقاف، معارف،‌ اطلاعات و فرهنگ و نمایندگان شورای ولایتی، در این زمینه همکاری‌های جدی نمایند.

غزنی در جنوب شرق افغانستان از جمله ولایتی است که گروه‌های تروریستی در آن نفوذ دارند و این باعث شده است در خیلی از موارد نهادهای حکومتی نتوانند خدمات لازم را به باشندگان این ولایت عرضه کند.

ریاست امور زنان غزنی در این باره می‌گوید که ناامنی در خیلی از ولسوالی‌ها باعث شده است باشندگان آن از حقوق و رسالت‌های شان بی‌خبر بمانند و در خیلی از موارد قضایای خشونت علیه زنان بدون بررسی باقی می‌مانند.

وزارت امور زنان کشور به مناسبت تجلیل از روز ۲۵ نوامبر یا روز جهانی محو خشونت علیه زنان، اعلام کرده است که از آغاز سال روان تاکنون ۳۳۷۲ مورد، خشونت علیه زنان در سرتاسر افغانستان به ثبت رسیده است که شامل خشونت‌های خانوادگی، تجاوز جنسی، قتل‌های ناموسی، ازدواج اجباری و سایر خشونت‌ها  اند.

مطالب مرتبط