ششمین نشست قلب آسیا در هند برگزار شد

نشست قلب آسیا برای افغانستان برای ششمین بار با حضور ۴۰ کشور در شهر امریتسر در کشور هند برگزار شد.

در این نشست که محمد اشرف غنی رئیس جهوری، وزیر امورخارجه و چند تن از اعضای بلند پایه دولت افغانستان در آن اشتراک کرده‌اند. امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری افق؛ در ابتدای این نشست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به تشریح برنامه‌های اقتصادی و شرایط کنونی در افغانستان پرداخت و برنامه های دولت افغانستان را برای تقویت برنامه‌های اقتصادی، مبارزه با قاچاق و جنایات سازمان یافته و دیگر برنامه‌های مهم در این کشور پرداخت.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در این کنفرانس گفت:« من کسی هستم که قصد دارم به افغانستان کمک کنم. ما شکی درباره توانایی‌های مان نداریم. منطقه به خودی خود می تواند به صلح و پیشرفت اقتصادی دست پیدا کند. ما باید اراده جمعی و قوی برای شکست تروریسم به خرج دهیم.تروریسم اصلی ترین مانع پیشرفت،‌ شکوفایی و صلح افغانستان است.»

۱۵۲۳۰۸۳۱_۱۳۰۶۳۹۵۷۱۶۰۹۰۱۴۱_۱۰۶۸۱۰۶۱۹۳۵۹۱۰۹۹۲۶۳_n-1

آقای مودی در حالی از ترویزم به عنوان موانع پیشرفت در افغانستان سخن گفت که نمایندگان کشور پاکستان نیز در این نشست مهم حضور داشتند.

دولت افغانستان بارها اسلام آباد را به تحریک تروریستان در خاک افغانستان برای نا امن کردن این کشور متهم کرده‌است.

دیروز مقام‌های افغانستان و هند اعلام کرده بودند که محور اصلی این نشست که به روند صلح استانبول نیز معروف است مبارزه با ترویزم و گره کشایی برای تامیین صلح  و امنیت در افغانستان خواهد بود.

علاوه بر آن هند بدنبال توسعه راوبط اقتصادی این کشور با کابل است که در این نشست روی آن بیشتر پرداخته خواهد شد.

افغانستان، آذربایجان، پاکستان، چین، هند، قرافستان، قرقیزستان، ایران، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی عضو این روند است که به پیش‌نهاد افغانستان و ترکیه در سال ۲۰۱۱ میلادی بنا گذاشته شد. این نشست همه ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

نشست امروز را محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و نرندرا مودی نخست وزیر هند افتتاح کردند.

دیروز در نشست مقدماتی این کنفرانش که به ریاست معاونان خارجه افغانستان و هند با حضور نمایندگان ۱۴ کشور عضو در این کنفرانس برگزار شد روی مسایل مهم و متعدید از جمله روی چالش‌های امنیتی در افغانستان بحث و گفتگو صورت گرفت.

 

 

مطالب مرتبط