گل‌رحمان قاضی:دادگاه‌عالی در مسایل سیاسی دخالت نمی‌کند

شماری از کارشناسان مسایل حقوقی می گویند که دادگاه عالی افغانستان تاکنون نتوانسته در باره جنجال میان پارلمان و حکومت تصمیم بگیرد.

گل رحمان قاضی رئیس پیشین کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، می گوید که دادگاه عالی افغانستان باید در این باره هرچه زودتر تصمیم بگیرد.

او علت تعلل این دادگاه را دخیل نکردن این نهاد به مسایل سیاسی کشور دانسته است.

۶ca262a7-fcd3-4baa-9b9d-3bae584fff38_w987_r1_s

آقای قاضی به رادیو آزادی گفته است.:« یک علت این است که این موضوع سیاسی است و ستره محکمه در مسایل سیاسی خود را دخیل نمی‌کند دوم اینکه این‌ها در مادۀ ۹۲ قانون اساسی کدام ابهام نمی‌بینند و به تفسیر و توضیحات هم ضرورت نیست.»

ریاست جمهوری در پیوندبه استیضاح شماری از وزرای کابینه به دلیل مصرف نکردن بودجه انکشافی اش، این موضوع را به دادگاه عالی افغانستان محول کرده است.

با اینکه گفته می شود که دادگاه عالی افغانستان همواره زیر فشار حکومت قرار داشته اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری این موضوع را به شدت رد کرده است.

آقای مینه پال گفته است که ریاست جمهوری به استقلالیت قوه قضاییه احترام می گذارد.

تاکنون بیش از بیست روز این قضیه گذشته است و دادگاه عالی افغانستان تاکنون در مورد جنجال میان حکومت و پارلمان سکوت کرده است.

شماری از اگاهان سیاسی اما گفته اند که دادگاه عالی زیر فشار حکومت و نیز پارلمان افغانستان قرار دارد.

موسی فریور استاد دانشگاه کابل گفته است که دادگاه عالی تا هنوز نتوانسته در این باره تصمیم بگیرد که به گفته او، دلیل‌اش این است که این نهاد زیر فشار رئیس جمهور و ولسی جرگه قرار دارد

او گفت:« رئیس جمهور اثرگذار است بالای هر سه قوه به خصوص بالای قوۀ قضائیه، بناءً به همین دلایل فشار افکار عمومی، فشار ولسی جرگۀ نامشروع و فاقد مبنای قانونی و هم بنابر فشار سیاسی تا به حال قوه‌ی قضائیه افغانستان جرأت نکرده که نظر خود را به شکل واضح در قبال تفسیر ماده‌ی ۹۲ قانون اساسی افغانستان ابراز کند.»

مطالب مرتبط