وضع محدودیت رفت و آمد به ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان در پی بی نظمی در توزیع کمک‌ها به آسیب دیده‌گان از سوی دولت

پس از آنکه سوء استفاده‌ها در روند توزیع کمک‌ها به اسیب دیدگان  در روستای آب باریک ولسوالی ارگو به اوج خود رسید شورای وزیران در یک اقدام جدی و جدید محدودیت رفت و آمد وضع کرد.

به گزارش خبرگزاری افق در جلسه روز گذشته‌ی شورای وزیران تصمیم گرفته شده است ولی محدوده زمانی هنوز معلوم نیست.

بنا بر خبرنامه‌ی اداره امور، شورای وزیران به ماموران امنیتی در ولایت بدخشان دستور داده است تا از ورود افراد به منطقه ̎ممنوعه̎ جلوگیری کنند.1399345049

روز جمعه گذشته  (۱۲ ثور ) بر اثر دو بار لغزش زمین در روستای آب باریک ولسوالی ارگو ولایت بدخشان٬ بیش از دو هزار نفر جان دادند و صدها خانواده  به خاطر خطرات احتمالی بی جا شدند.

گزارش ها از محل این رویداد حاکیست٬ تپه های منطقه که صدها خانه روی آن ساخته شده امن نیست و هرازگاهی خطر لغزش وجود دارد.

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان از ایجاد شکاف های عمیق در دیگر تپه های آب باریک خبر داده است.

به گفته آقای بیدار٬ یک تیم فنی موظف شده تا بخش های یک تپه را تخریب کند تا از لغزش های بعدی جلوگیری شود.

او افزود٬ تمامی خانواده های که زیر تهدید قرار داشتند، به مکان دیگری انتقال داده شده اند.

در حالیکه شورای وزیران رفت و آمد به منطقه آسیب دیده را محدود  کرده اما والی بدخشان دستور از سرگیری علمیات بیرون کشیدن اجساد را صادر کرده است.

گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان به خبرگزاری بخدی گفت: ̎بنا به درخواست مکرر بازماندگان حادثه، عملیات جستجو روز سه شنبه از سر گرفته شد و از صبح امروز تا کنون دو جسد از زیر خاک بیرون کشیده شده است.̎

بیدار می‌گوید که کمیسیون ایجاد شده از سوی مقام ولایت، صدتن را از ولسوالی های دیگر بدخشان به کار گماشته و این افراد با استفاده از وسایل دست داشته مانند بیل و کلنگ در بدل دست مزد روزانه در حال بیرون کشیدن اجساد هستند.

او تایید کرد که برای هر کارگر روزانه چهارصد افغانی دست مزد پرداخت می شود.

معاون والی بدخشان افزد٬ تحقیقات آنها نشان می دهد که در حادثه رانش زمین در منطق آب باریک ولسوالی ارگوی این ولایت ۳۰۰ نفر زیر خاک مدفون شده اند.

پیشتر مقام های دولتی گفته بودند که بیرون کشیدن اجساد قربانیان از زیر ده ها متر خاک بیسار مشکل است و این مکان را قبرستان دسته جمعی اعلام می کنند.

گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان می گوید که تا کنون کمک های بشر دوستانه کشورهای تاجیکستان، ترکیه و پاکستان و شماری از نهادهای کمک رسان برای آسیب دید‌گان رانش زمین در ولسوالی ارگوی این ولایت رسیده است.

به گفته بیدار، دو کمیسیون متشکل از مقامات دولتی، کمیسیون حقوق بشر، مردم محل و اعضای جامعه مدنی کمک های دریافتی را به گونه منظم برای بیجاشدگان توزیع می کنند.

بیدار تایید کرد که افراد زیادی از ولسوالی‌های اطراف ارگو با استفاده از فضای حاکم در باریک آب به محل حادثه آمده و خواهان دریافت کمک هستند.

او افزود٬ ماموران امنیتی افرادی را که از دیگر مناطق به محل رویداد آمده اند شناسایی و دوباره از روستا خارج می کنند.

تا کنون خیمه، دارو، کمپل، مواد سوخت و مواد غذایی در اختیار بیجاشدگان و آسیب دیدگان حادثه قرار داده شده است.

در همین حال٬ معاون والی بدخشان اعلام کرد که ۳۰۰ جریب زمین در ولسوالی ارگو خریداری شده و قرار است برای بازماندگان و آسیب دیدگان رانش زمین٬ شهرک رهایشی ساخته شود.

او گفت که قرار است در این شهرک که به نام شهرک یادگاری مسما می شود٬ یک هزار خانواده مسکن داده شود.

 گفتنی است که حادثه رانش زمین در روستای آب باریک  ولسوالی ارگو بدترین حادثه طبیعی در چند دهه گذشته در افغانستان خوانده شده و اغلب کشورها با بازماندگان این رویداد غم شریکی و آمادگی خودشان را برای کمک به آسیب دیدگان اعلام کرده است.

مطالب مرتبط