جایزه مخترعان زن در سال ۲۰۱۶ به یک دختر افغانستانی رسید

در سال‌های پسا طالبان که زمنیه فراگیری دانش در کشور فراهم شد جوانان محصل افغانستان در داخل و خارج کشور دست به ابتکارت فوق العاده زده‌اند.این‌ها همه با این ابتکار عمل که از خود نشان داده‌اند نام و چهره واقعی افغانستان به جهان به معرفی گرفته‌اند.

شکردخت دختر افغانستانی که به تازگی نامش را در کتاب مخترعین مهم جهان به ثبت رسانده و جایزه مخترعان زن سال ۲۰۱۶ میلادی را از آن خود کرد.

این رقابت توسط یک نهاد انگلیسی به منظور حمایت از زنانی که می‌توانند برای دیگر زنان الگو باشند برنامه ریزی شده‌است.

اخیرا در ویب سایت دانشگاه، ساری بریتانیا گزارشی نشر شده که شکردخت جعفری محصل دوره دکترای در دانشگاه یاد شده، وسیله‌ی جدیدی را برای موثرتر ساختن پرتو درمانی(رادیولوژی) که برای تداوی بیماران سرطانی به کار می‌رود، اختراع کرده‌است.

۱۵۲۲۶۶۲۲_۱۸۰۱۱۱۱۳۲۳۴۷۹۵۲۷_۱۰۶۴۳۳۷۳۸۴_n

این نهاد بریتانیایی با حمایت، الگو سازی و توانمندسازی زنان پیشرو در عرصه های نوآوری با فراهم کردن یک بسته پیشتبانی کسب و کار را شامل ۵۰ هزار پوند برای برندگان کمک می‌کند.

شکر دخت جعفری که از ولایت دور افتاده دایکندی در مرکز افغانستان است شرکتی را تاسیس کرده تا در آن بتواند تحقیقات خودش را که در رابطه با بهبود پرتو درمانی بیماران که مبتلا به سرطان هستند را صنعتی کند و از این طریق به تمام شفاخانه‌های جهان برساند.

گفته شده است که شکردخت، پس از مرگ پدرش که از بیماری سرطان درگذشته است، به این فکر بوده که در بخش تداوی این بیماری خطرناک، تخصص داشته باشد.

در همین حال وزرات تحصیلات عالی کشور از این مخترع جوان کشور که در انگلیس بسر می‌برد تقدیر کرده و از او خواسته تا به افغانستان باز گردد و در این‌جا به مردم خدمات درمانی ارائه کند.

خانم جعفری به رسانه‌ها گفته است که هدف اش از این تحقیقات پیدا کردن راهی برای غلبه بر این مشکلات بود، تا بتواند مقدار دقیق اشعه داده شده به بیمار را اندازه بگیرد و ازطرفی، هزینه آن بسیار کم و دستیابی به آن راحت و آسان باشد.

پرتو درمانی بخشی از برنامه تداوی بیماران سرطانی را تشکیل می‌دهد. هدف از پرتو درمانی استفاده از اشعه جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی است، طوری که اشعه را فقط باید به ناحیه سرطانی محدود شده تاباند تا بافت‌های سالم اطراف توده‌های سرطانی صدمه‌ای نبیند.

متخصصین گفته اند با به کارگیری این وسیله انتظار می‌رود دقت و صحت درمان پرتو درمانی حداقل ۵۰ در صد افزایش یابد.

تا کنون چندین دانشجوی جوان افغان موفق به انواع اختراع شده اند ولی آن‌چه که انتظار می‌رفت مورد توجه و حمایت دولت افغانستات قرار نگرفته است.

مطالب مرتبط