رییس جمهور غنی: سرمایه‌گذاری در بخش ترانسپورت باعث همکاری منطقه‌ای می‌شود

محمد اشرف غنی در کنفرانس جهانی «ترانسپورت پایدار» گفته است که سرمایه گذاری در بخش ترانسپورت باعث همکاری کشورهای منطقه شده و نقش افغانستان در این بخش کلیدی است.

%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%86%d9%81%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%b3-21

رییس جمهور محمد اشرف غنی که برای یک سفر دو روزه و شرکت در این کنفرانس به ترکمستان سفر کرده بود در سخنرانی خویش از نقش ترانسپورت در توسعه و روابط همکاری میان کشورهای منطقه صبحت کرده گفته است: « تأثیر تحول ترانسپورت روی صلح و سرمایه‌گذاری بالای ترانسپورت، زون‌های جنگی را به زون‌های همکاری مبدل می‌سازد و در این عرصه نقش افغانستان کلیدی می‌باشد».

رییس جمهور غنی  از افتتاح خط آهن بین المللی، آسیا آتامراد ـ اما نظر و آقینه یاد آوری کرده و این خطوط آهن را یک تحول بزرگ در عرصه ارتباط زمینی عنوان کرده است.

رییس جمهور گفته است که سیستم ترانسپورتی گذشته کهنه و از کار افتاده و نیاز است که سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این عرصه انجام شود.

او همچنان یاد آوری کرده است سرمایه گذاری در این مورد تا بیست سال دیگر ۴۰ تا ۶۰ تریلیون دالر هزینه لازم دارد.

رییس جمهور غنی گفته است که افغانستان می‌تواند پل مهم ترانسپورتی میان آسیای مرکزی و جنوبی باشد و این نقش افغانستان در عرصه ارتباطات و راه و ترابری مهم است.

در پایان این مراسم رییس جمهورغنی در  مراسم ۵۲ مین سالروز استقلال ترکمستان شرکت کرده و به پای منار آزادی این کشور اکلیل‌گل گذاشته است.

رییس جمهور غنی در این سفر  با رییس جمهور گرجستان دیدار کرده و هر دو مقام از بهبود روابط میان دو کشور ابراز خرسندی کرده است.

رییس جمهور غنی در این دیدار از همکاری نیروهای این کشور در چارچوب ماموریت قاطع ابراز امتنان نموده است.

مطالب مرتبط