حفیظ منصور: ترویج افراط گرایی در نهادهای آموزشی متوقف شود

عبدالحفیظ منصور یکی از نمایندگان پارلمان دیروز در جلسه‌ی عمومی مجلس از بی‌توجهی به زمینه‌های پرورش افراط گرایی در نهادهای آموزشی کشور انتقاد کرده و گفته است که در کُل در افغانستان رویکرد مبارزه با تروریزم بنیادی نبوده و در مراکز مذهبی، آموزشی و تحصیلات عالی افکار تروریستی ترویج می‌شود.

۱۵۱۳۴۶۹۵_۱۰۲۰۲۴۳۹۶۵۶۳۱۰۷۳۱_۵۱۲۸۲۵۳۶۵۸۱۱۶۷۱۶۴۲۴_n

عبدالحفیظ منصور گفته است: «تروریستان کسانی هستند که فکر افراطی دارند و ارگان‌های پلیس و امنیت ملی تنها می‌توانند جلو بمب گذاری را بگیردند اما جلو فکر تروریستی که ذهن به ذهن و زبان به زبان از سوی رسانه‌ها پخش می‌شود را گرفته نمی‌تواند».

این نماینده می‌گوید که نهادهای امنیتی کشور در جلوگیری از اعمال ترورستی مسوول هستند و انتقادها از کم‌کاری این نهادها بجاست اما پیش از این نهادهای فرهنگی مانند وزارت‌های معارف، تحصیلات عالی و ارشاد و حج و اوقاف، مسوول هستند که برای از بین بردند افکار افراط‎گرایانه و تروریستی برنامه‌ی ندارند.

آقای منصور گفته است: « اکثریت مساجد ما فکر افراطی پخش می‌کنند و مضمون ثقافت اسلامی همین اکنون در دانشگاه‌های افغانستان تروریست تربیه می‌کند».

این نماینده از هیات اداری پارلمان خواسته است که باید کمیسیون امور فرهنگی این نهاد جلسه‌ی ویژه را در مورد زمینه‌های تولید افکار تروریستی در کشور دایر کند و راهکار مبارزه با آن از سوی نمایندگان جستجو شود.

به باور آقای منصور بهترین رویکرد مبارزه با خشونت‌های مذهبی و افراط‌گرایی این است که ریشه‌های تولید تفکر تروریستی از بین برود و در غیر آن صورت تنها اقدام‌های نظامی نمی‌توانند جلو اعمال تروریستی و انتحاری را در افغانستان بگیرد.

عبدالحفیظ منصور یکی از چهرهای مشهور جهادی و یکی از روشنفکران مذهبی در افغانستان محسوب می‌شود.

آقای منصور به عنوان نماینده پارلمان و روشنفکر مذهبی به طور صریح از خطر افراط گرایی مذهبی و آنهم در نهادهای فرهنگی هشدار داده است.

هرچند انتقاهایی پیش از این در رسانه‌ها از رشد افراط گرایی در نهادهای مذهبی و آموزشی صورت گرفته است اما  انتقاد او به عنوان نماینده پارلمان و کسی که سابقه جهادی دارد و  رویکرد مبارزه با تروریزم را زیر سوال برده و به زمینه‌های رشد آنرا در نهادهای فرهنگی اشاره کرده است و خطر آنرا بیان کرده، بی‌پیشنیه بوده است.

این سخنان آقای منصور در شبکه های اجتماعی افغانستان بازتاب گسترده داشته و بیشتری کاربران از آن حمایت کرده اند.

اما انتقادهای تند و نسبت هایی نیز به آقای منصور از سوی شماری از کاربران انجام شده است. سیدحیات الله حیات حمدی کار فیسبوک نوشته است : «نقد به عنوان یک ضرورت همیشه مطرح است و نقد باید در مورد دیدگاه‌ها صورت گیرد، البته با توجه به معیارهای تعیین شده علمی، به معنی واقعی و به دور از اغراض شخصی».

عبدالرووف توانا کابر دیگر از او به شدت انتقاد کرده و گفته است که آقای منصور با این اظهارات و انتقادهایش خطایی نابخشودنی در برابر اسلام انجام داده  و گفته است: «ایشان مرتکب خطای نا بخشودنی در برابر اسلام، جهاد و جفای بزرگ را به خون دو میلیون شهید مرتکب شده است.

و نیز در بخش دیگر از نوشته‌هایش اظهار داشته : «عمر بن الخطاب رضی الله عنه فرمود ! ماقومی بودیم که خداوند با اسلام به ما عزت بخشید هر موقع عزت را در غیر ان بجوییم خداوند ما را خوار می‌کند. مجاهدین به عزت اسلام عزت یافته بودند هرگاهی عزت را از غیر اسلام جستجو کنند ذلیل خواهند شد».

مطالب مرتبط