قماربزرگ ترامپ با پوتین درمبارزه باتروریزم

بازیگران بزرگ دنیا پس از پیروزی دونالد ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری امریکا، آینده  روابط وهمکاری های بین المللی را با دیدگاه های خوشبینانه وبد بینانه پیشگویی می نمایند.

نگرانی های سیاسی، بحرانهای اقتصادی ومهاجرت، اتحادیه اروپایی رادست خوش انشعاب کرده و باعث تقویت نیروهای چپ گرا دراین قاره گردیده است. مردم اروپا ازوابستگی وعدم استقلال سیاسی این اتحادیه درنظم جهانی به دموکراسی مسخ شده که همه را وادار به اطاعت از کشور می گرداند  اعتراض می کنند.

ترامپ به کشورهای اتحادیه وانمود کرد که امریکا درخارج ازمرزهای خود قصد ندارد با روسیه جنگی را راه اندازد و اتحادیه اروپا درناتو که ازآنها چون مشتی مفت خوران یاد نمود، باید به خاطرامنیت خود درناتو دو درصد درآمد سرانه خودرا به بودجه ناتو تخصیص بدهند. چین بطورمحافظه کارانه سکوت اختیار نموده است.

روسیه یگانه کشوری بود که درانتخابات از ترامپ حمایت کرد. مطبوعات روسیه با طرفداری ازترامپ رقیب او را عفریت نفرین شده و توطئه‎های اورا برعلیه ترامپ چون کودتای سیاسی افشاگری کردند.

روسیه درانتخابات ریاست جمهوری امریکا درمیان سایر کشورهای جهان در مرکز مناظرات تلویزیونی نامزدان قرار داشت.هیلاری کلنتن با استفاده ازتئوری توطئه برای بدنامی ترامپ در داخل وهراس افگنی متحدین خود در خارج، ترامپ را مهره پوتین متهم کرد. لیبرال دموکرات‌های امریکا که همواره روسیه را به طعنه ای چون کشور ضعیف، عقب مانده و تانک تیل، تحقیر می کردند اما درانتخابات از مداخله روسیه در امورداخلی یگانه کشور برترجهان چون تهدید به منافع ملی امریکا و جهان زنگ های خطری را به صدا درآوردند که درنتیجه، این توطئه های مضحک به نفع ترامپ و ارتقای نقش و جایگاه روسیه درسطح بین المللی شد.

به همین دلیل، تعدادی پیروزی ترامپ راپیروزی پوتین می دانند. نمایندگان دومای روسیه نیز پیروزی ترامپ را باکف زدن های ممتد استقبال کردند.

ترامپ دردکترین سیاست خارجی خود، روسیه را دشمن نمی داند و ولادیمیرپوتین رییس جمهوری روسیه را رهبری قوی، شایسته وسزاوار احترام می داند. او آماده گفتگو پیرامون به رسمیت شناختن جزیره کریمه، لغو تحریم های اقتصادی، انصراف ازپذیرش گرجستان و اوکراین در پیمان سیاسی ونظامی ناتو است.

ترامپ علاقه‎مند به همکاری مشترک دو کشور درمبارزه باداعش و تروریزم به عنوان دشمن شماره یک بشریت است و پیشنهاد میکند که به جای برکناری بشار اسد باید به طور مشترک برعلیه داعش و القاعده مبارزره صورت گیرد.

موضع گیری های ترامپ درمبارزه باتروریزم، عدم مداخله و کودتا در امورداخلی سایر کشورها مشابه به موضع‌گیری های روسیه است و ترامپ همزمان پنهان نمی کند که امریکا در همکاری خود باروسیه مانند ریگان از زاویه قدرت مذاکره خواهد کرد.

مشاورین ترامپ سیاست گذشته شان را درمقابل پوتین خطرناک وعلامت ضعف می پندارند که امریکا به خاطر آن قیمت گزافی خواهد پرداخت.

تحلیل گران و کارشناسان، چال‌های مرموز و سر بسته ترامپ را در بازی بزرگ باپوتین چون قماربزرگ سیاسی ارزیابی می کنند که و هنوز معلوم نیست که ترامپ در این بازی بزرگ از روسیه چه می خواهد. درنگاه نخست، امریکا در مبارزه باتروریزم با وجود مصرف شش بلیون  دالر درافغانستان و خاورمیانه موفق به شکست تروریست ها نشده است.

jamnewsimage06241783

امریکا با ائتلاف شصت کشور جهان طی پنج سال در جنگ سوریه و پانزده سال در افغانستان نتوانست ماموریت خودرا درجنگ باتروریزم انجام بدهد و موفقیت های روسیه طی یک سال جنگ درسوریه موثر تر از امریکا و کشورهای متحد آن بوده است و این نکته بیان گر این واقعیت است که مبارزه باتروریزم و حل سایرمناقشات منطقوی، بدون همکاری های مشترک روسیه و امریکا دو ابرقدرت بزرگ نظامی دنیا ناممکن است.

همکاری امریکا با روسیه  در مبارزه با تروریزم،  ترافیک موامخدر، روند برقراری صلح  و امنیت را سرعت می دهد و شکست تروریزم درافغانستان با همکاری روسیه و سایر کشورهای منطقه بنام ترامپ ثبت خواهد شد.

ولادیمرپوتین رییس جمهوری روسیه، از سرگیری روابط و همکاری های کشورش با امریکا براساس اعتماد و احترام متقابل استقبال کرد، اما بارها هشدار داده است که روسیه درهمکاری ها زبان زور وتهدید رانمی پذیرد. ازحقوق مردم روسیه درتعیین سرنوشت شان درشرق اوکرائین و ازمنافع خود درجمهوری های سابق شوروی حمایت می نماید و مناقشات منطقوی و جهانی باید تحت قیادت سازمان ملل ازطریق مذاکرات سیاسی حل گردد.

طوری که ظاهرا دیده می شود هر دو ابرقدرت بزرگ جهان از رقابت های صادقانه و بدون فشار و مداخله در امورداخلی کشورها طرفداری میکنند.

کارشناسان روسیه با استقبال ازپیروزی ترامپ و زوال جهان یک قطبی، به دورنمای همکاری ها با امریکا خوشبین اند. به باورآنان روسیه و امریکا هر دو قصد خودکشی را ندارند و چاره ای  جزهمکاری بر مبنای اعتماد و احترام متقابل ندارند. تعدادی که به دیده شک وتردید به آینده همکاری ها می نگرند و از دموکراسی مسخ شده امریکا بعد از سقوط شوروی خاطره خوشی ندارند دولت را به احتیاط  دراحیای همکاری ها فرا می خوانند تا مانند سالهای ۱۹۹۰ از سیاست گذشت یک جانبه درهمکاری ها خود داری ورزد.

امریکا عادت کرده است که برای جلوگیری از کم شدن قدرت، باید یک ثبات دهنده در جهان وجود داشته باشد. آیا امپراطوری امریکا حاضر است که بطورداوطلبانه قدرت رابا سایر رقبا تقسیم نماید و در روابط بین المللی، از سیاست انحصارگرانه اش دست بردارگردد؟

روس ها عادی سازی همکاری راخوب وعدم عادی سازی همکاری را اشتباه می دانند و در هر دو صورت در دفاع از منافع ملی خود، تسلیم گذشت های یکجانبه و برتری جویانه نخواهد شد. موضع گیری های مشابه ترامپ و روسیه، اتحادیه اروپا را به سرنوشتی مبهم و نگران کننده مواجه گردانیده است.

بارک اوباما درآخرین سفر و داعیه خود درآلمان با الهام از اثر ارنست همینگوی نویسنده بزرگ ونامدارامریکا که «خورشید همچنان میدرخشد» به تسکین بخشیدن قلب های جریحه دار سران اتحادیه اروپا پرداخت. «خورشید همچنان می درخشد وخورشید غروب می کند وبه همان جایی که طلوع کرده بود می شتابد.»

قماربزرگ ترامپ با پوتین درمبارزه باتروریزم به نفع تمام کشورهای جهان وبه ویژه افغانستان، سوریه وعراق که بیشرازهمه قربانی تروریسم گردیده اند می باشد ودراین بازی هردو برنده وهیچ کشوری به جزپاکستان، عربستان سعودی و قطرکه پرورشگاه وحامی مالی تروریستان جهان اند بازنده ای نخواهد بود.

عادی سازی روابط با روسیه باید مسیرطولانی را سپری نماید. سیستم سیاسی و پیچیده امریکا باروسیه فرق دارد. ترامپ درانتخابات باکسب رای اکثریت الکترال یا گزینش گران و نه مردم امریکا پیروزگردید و رییس جمهور اگر چه سیاست خارجی را تعیین می نماید اما در تشکیلات سیستم محوری امریکا دست آزاد ندارد. درحالی که پوتین ازحمایت کامل مردم، پارلمان و نظامیان و دیپلمات های روسیه برخورداراست.

بعید به نظرمی آید که ترامپ مانند گرباچف که پیمان نظامی وارسا را بطور یک جانبه لغو کرد با پیمان نظامی ناتو که بعد از پایان جنگ سرد رقابت های ایدیالوژیک وجود ندارد و روسیه و امریکا همدیگر را دشمن نمی پندارند، وداع کند.

اختلاف در روابط روسیه و امریکا درطول تاریخ یک امرمعمولی است و درآینده نیز ادامه خواهد داشت ولی بهترین دستاوردهای نتایج انتخابات امریکا در آن است که کشورهای بزرگ اراده سیاسی قوی دارند تا بطورمشترک برعلیه تروریزم مبارزه کنند و در عادی سازی روابط بدون تهدید و استفاده از زور به پشت میزمذاکرات رقابت های خود را ادامه بدهند.

جای مسرت است که تمایل سران دو ابرقدرت بزرگ جهان، پیشگویی های نگران کننده انگلس هارا که سال جدید میلادی ۲۰۱۷ را سال جنگ پیشگویی می کرد به سال نوید بخش مبارزه با تروریزم وهمکاری های بین المللی و صلح طلبانه بشارت می دهد.

 

مطالب مرتبط