توافق‌نامه سه جانبه بندر چابهار از سوی پارلمان تصویب شد

توافق‌نامه‌ی سه جانبه‌ی بندر چابهار که قبلا از سوی محمد اشرف غنی رییس جمهور، نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان و حسن روحانی رییس جمهور ایران امضا شده بود، امروز دوشنبه از سوی پارلمان افغانستان نیز تصویب شد.

896c99a4-e2d6-4ad7-a3c1-3d94a9bd220f

این توافق‌نامه که شامل یک مقدمه و ۱۵ ماده است به هدف تامین روابط سه جانبه اقتصادی میان کشورهای افغانستان، ایران و هند ترتیب شده و از سوی نمایندگان مجلس با اکثریت آرا تصویب شد.

نمایندگان مجلس این توافق‌نامه را برای توسعه‌ی اقتصادی افغانستان مهم پنداشته و گفته اند که از این طریق حمل و نقل کالاهای تجاری برای تاجران کشور آسان می‌شود.

پیش از این نیز وزیر تجارت افغانستان گفته بود که بندر چابهار برای رشد اقتصادی افغانستان تاثیر حیاتی دارد و می‌تواند در آبادانی کشور نقش ارزنده‌یی را ایفا کند.

با این حال رمضان بشر دوست عضو مجلس نمایندگان گفته است که تصویب این موافقتنامه به اقتصاد افغانستان ضربه می‌زند و ما را به یک کشور مصرفی و وارداتی تبدیل می‌کند.

این درحالی است که میزان واردات اموال تجارتی نسبت به صادرات در کشور اختلاف فاحش دارد و بربنیاد گزارش‌ها، افغانستان سالانه حدود ۸ میلیارد دالر واردات دارد و تنها ۵۰۰ میلیون دالر اموال تجارتی را صادر می‌کند.

مطالب مرتبط