رد قانون معدن از سوی پارلمان افغانستان در روزی‌که انفجار در معدن سمنگان 17 تن قربانی گرفت

پارلمان کشور در نشست روز چهارشنه خود بار دیگر قانون معادن این کشور را که در آن 2 ماده اختلافی وجود داشت، تصویب نکرد و تا نشست آینده به تعویق انداخت.

به گزارش  خبرگزاری افق “عبیدالله رامین” رئیس کمیسیون محیط زیست پارلمان افغانستان که (چهارشنبه10 ثور) قانون معادن را برای دومین بار به نشست عمومی شورای ملی آورده بود گفت که این قانون 3 ماده اختلافی داشت.

رامین افزود: پارلمان افغانستان در نشست پیشین خود اختلافات روی یک ماده آن را حل کرده بود، اما اختلاف روی 2 ماده 13 و 84 آن هنوز هم پابرجاست.

با این حال، برخی دیگر از اعضای پارلمان می‌گویند که مشکلات دیگری نیز در این قانون وجود دارد که در نشست پیشین این مجلس بر آنان تأکید شده بود.

تعدادی از اعضای پارلمان افغانستان نیز خواستار روشن شدن قراردادهای معادن در این قانون شدند و گفتند که بر اساس این قانون پارلمان افغانستان باید بر قراردادهای بزرگ معادن نظارت مستقیم داشته باشد.

انون معادن افغانستان در حالی از سوی پارلمان رد شد که همان روز انفجاری در معدن زغال سنگ دره صوف جان 17 تن را گرفت.
انون معادن افغانستان در حالی از سوی پارلمان رد شد که همان روز انفجاری در معدن زغال سنگ دره صوف جان 17 تن را گرفت.

به باور این اعضای پارلمان افغانستان در صورتی که این مجلس بر قراردادهای بزرگ نظارت نداشته باشد، زمینه فساد اداری افزایش خواهد یافت.

قانون معادن افغانستان از چندی به این سو به یکی از پر جنجالی‎ترین قوانین عادی این کشور مبدل شده که تاکنون موافقت نمایندگان پارلمان این کشور را بدست نیاورده است.

قانون معادن افغانستان در حالی از سوی پارلمان رد شد که همان روز انفجاری در معدن زغال سنگ دره صوف جان 17 تن را گرفت.

این در حالیست که به گفته‌ی محمد صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان این بخش ازمعدن مجوز استخراج نداشته و معدن چیان به صورت غیر قانونی در آنجا مشغول کار بوده اند.

پارلمان افغانستان در پایان نشست عمومی امروز خود فیصله کرد تا برخی از اعضای این مجلس در نشست جداگانه‌ی در مورد ماده‎های اختلافی این قانون بحث و آن را در نشست عمومی آینده این مجلس مطرح کنند.

گفتنی است که یک هفته پیش نیز این قانون به پارلمان اورده شد ولی به دلیل عدم تکمیل نصاب نمایندگان این قانون از تصویب باز ماند.

مطالب مرتبط