اولین جلسه علنی رسیدگی به شکایات انتخاباتی برگزار شد

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی اولین جسله علنی رسیدگی به شکایات انتخاباتی را با حضور نمایندگان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان جامعه مدنی و رسانه ها آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری افق امروز (چهارشنبه 10ثور) اولین جلسه رسیدگی به شکایات انتخاباتی برگزار و از میان 121 شکایت ثبت شده  9 مورد آن مورد بررسی قرار گرفت.

بعد از آنکه نتیجه‌ی ابتدایی اعلام شد شکایت‌های زیادی به این کمیسیون سرازیر شد که داکتر عبدالله سهم پررنگ‎‌تری داشت.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که پس از اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری 121 شکایت از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به این کمیسیون درج شده و بیشترین شکایت از سوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله است.

به گفته‌ی وی 5 مورد شکایت ستاد انتخاباتی دکتر عبدالله عبدالله که در مورد حدود 100 هزار رای باطل شده در هرات بوده بررسی صورت گرفته است.

او می گوید 9 مورد شکایت از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در مورد 525 محل رای دهی که از سوی کمیسون انتخابات باطل اعلام شده در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و این کمیسیون در پایان امروز فیصله خود را به کمیسیون انتخابات ارسال خواهد کرد.

به گفته محسنی،به سایر شکایت‌ها در مورد نتیجه ابتدایی انتخابات در جلسات آینده رسیدگی خواهد شد.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات آرای 525 محل رای دهی را باطل اعلام کرده بود.

عزیزالله آریا فر، کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که کمیسیون انتخابات لوایح ابطال آرا را به تاریخ 27 حمل تعدیل کرده و بر مبنای آن آرای 525 محل رای دهی را باطل اعلام کرده است.

به گفته آقای آریا فر، در ماده 79 قانون انتخابات گفته شده که کمیسیون مرکزی مکلف اند لوایح و طرزالعمل‌های این قانون را 90 روز پیش از برگزاری انتخابات نشر کند.

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی گفته است که جلسات رسیدگی به شکایت‌ها را به گونه علنی برگزار می‌کند که ناظران انتخاباتی، احزاب سیاسی و رسانه‌ها بی‌توانند بر آن نظارت کنند.

نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ 6 ثور ماه جاری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد.

بر بنیاد نتیجه اعلام شده هیچ یک  از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری موفق به کسب 50 +1 درصد آرا نشده است.

مطالب مرتبط