سخنگوی ناتو: اختلافات سران حکومت، افغانستان را در وضعیت بد قرار می‌دهد

چارلز کلیفلند، سخنگوی مأموریت قاطع (ناتو) در افغانستان گفته است که ادامه‌ی اختلافات میان سران حکومت وحدت ملی نگران کننده بوده و این کشور را به طرف بدبختی می‌کشاند.

14872533_320737171637390_1202082554_n

کلیفلند گفت ناتو از افغانستان حمایت می‌کند، اما سران حکومت نباید دیگر دامن اختلافات را گسترده کنند. این امر روی امنیت و دستاوردهای گذشته و آینده، نیروهای امنیتی و نیروهای خارجی تأثیر بدی را خواهد گذاشت.

سخنگوی ناتو در حالی از وضعیت کنونی سران حکومت وحدت ملی ابراز نگرانی می‌کند که جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری که دو روز قبل از عملیات نظامی ولسوالی غورماچ فاریاب به شهر شبرغان بازگشته بود در یک نشست خبری، رییس جمهور و رییس اجرائیه را متهم به قوم‌گرایی کرده بود.

معاون اول ریاست جمهوری در نشست خبری گفت که برای رییس جمهور کسی که از قوم پشتون باشد مهم است و برای داکتر عبدالله کسی که از قوم تاجیک باشد اهمیت دارد.

آقای دوستم تصریح کرده بود: «کسی که از قوم رییس جمهور باشد، در نزد وی عزیز است و کسی که از ولایت او (لوگر) باشد، عزیزتر است.

دوستم مشخصاً رییس اجرائیه و رییس جمهور را مخاطب قرار داده و با گلایه می‌گوید که آنها از اطرافیان و اعضای قوم‌شان حتی اگر فاسد و بیکاره باشند، جدا حمایت می‌کنند.

آقای دوستم در بخش دیگری از سخنانش داکتر عبدالله را یک فرد ناتوان خوانده و گفته است: «داکتر عبدالله تاجیک است و هرچه که باشد، ناتوان است و در بین مردم نام نیک ندارد».

در همین حال ریاست جمهوری نیز در واکنش به سخنان اخیر جنرال دوستم گفته است که طرح گفته‌های معاون اول ریاست جمهوری در شرایط کنونی خلاف موقف و جایگاهش می‌باشد و در مورد اتهام آقای دوستم نیاز است که نهادهای عدلی و قضایی کشور تحقیق و بررسی کنند.

مطالب مرتبط