عبدالله و بازی دوگانه سیاست‏‎گزاران افغانستان در جنگ یمن

بازی دوگانه و غیر تاثیر گذار عبداالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی  در حمایت ازعربستان در جنگ یمن سیاست خارجی افغانستان در منطقه را وارد مرحله تازه‌ ای کرد.

در آغاز یارگیری عربستان برای حمایت از تشکیل ائتلاف علیه یمن به رهبری عربستان، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور از حمله سعودی بر مواضع حوثی های شیعی در یمن حمایت کرد.

دیری نگذشت؛ ریاست اجرایی که در ‌آن زمان در هیاهوی قدرت پنجاه درصدی غرق بود، به ظاهر، طرف حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایرانی ها قرار دارد را گرفت.

حمایت اشرف غنی که از آدرس ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفته بود اما این تصمیم او، با مخالفت و موافقت جناح‌‌های سیاسی کشور همراه شد.

همزمان، معاونان آقای عبدالله عبدالله در ریاست اجرایی نیز حمایت خود را از حوثی های یمن اعلام کردند و دقیقا در راس هرم قدرت در افغانستان، دو دستگی آشکاری در باره یمن، مشخص شد.

رئیس اجرایی کشور به ملک سلیمان پادشاه عربستان سعودی گفت که افغانستان در مساله یمن از عربستان سعودی حمایت می‌کند.
رئیس اجرایی کشور به ملک سلیمان پادشاه عربستان سعودی گفت که افغانستان در مساله یمن از عربستان سعودی حمایت می‌کند.

در سفر اخیر اما، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی به عربستان، این سیاست مدار متعلق به پایگاه مجاهدین، در یک اقدام غیر منتظره به سیاست های قبلی اش در مورد جنگ یمن پشت کرد و جانب سعودی ها را در این  جنگ ویران کننده، گرفت.

رئیس اجرایی کشور به ملک سلیمان پادشاه عربستان سعودی گفت که افغانستان در مساله یمن از عربستان سعودی حمایت می‌کند.

آقای عبدالله به عربستانی‌ها گفته است که افغانستان چندین سال است که علیه تروریزم مبارزه می‌کند و به همین دلیل است که عضو ائتلاف مبارزه علیه تروریزم به رهبری عربستان نیز شده‌است.

رئیس اجرائی حکومت، گفته است که تروریزم به زیان همه کشورها است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که عربستان سعودی برای مبارزه با تروریزم کمک کند.

در خواست کمک این مجاهد و سیاست‌مدار افغان از عربستان، علیه مبارزه با تروریزم در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که عربستان خود مُهر حمایت همه جانبه طالبان را بر جبین دارد.

فراموشی و پُشت کردن داکتر عبدالله به سیاست خارجی چند ماه قبل اش، به این معنی است که هنوز ریاست اجرایی افغانستان در معادلات مهم منطقه‌ای به‌عنوان یک ضلع حکومت افغانستان نه تنها که نقشی ندارد بلکه دنباله رو سیاست‌های است که از سوی ارگ اتخاذ می‌شود.

متن پایین، دقیقا همان موضع گیری داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی در پیوند به حمله سعودی به یمن است.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس امور اجرایی حکومت وحدت ملی: « کابل هرگز از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در جنگ جاری در یمن پشیبانی نمی‌کند. اگر حرمین شریفین یا قبیله مسلمانان تهدید شود، افغانستان با تمام قوت درکنار عربستان می‌ایستد اما این به معنی حمایت از نبرد در یمن نیست. با توجه به این‌که افغانستان خود از جنگ و پیامدهای آن رنج می‌برد ما خواهان حل صلح آمیز این مسئله هستیم.»

محمد خان معاون اول داکتر عبدالله عبدلله: «ما حکومت قانونی یمن را به رسمیت می‌شناسیم.»

حمایت اخیر عبدالله عبدالله از جنگ سعودی در مقابل یمن بدون شک سایه بر روابط سیاسی و درونی ریاست اجرایی هم خواهد گسترانید.

محمد محقق معاون دوم عبدالله عبدالله کسی که وزنه سنگین ریاست اجرایی محسوب می‌شود وبیشترین رای درانتخابات ریاست جمهوری از آدرس او به نفع عبدالله عبدالله به صندوق‌ها ریخته شده‌ بود در مورد حمایت اشرف غنی از آغاز حمله عربستان به یمن این‌گونه واکنش نشان داده بود.

« پشتیبانی ارگ ریاست جمهوری از عربستان در پیوند به اوضاع یمن، مخالف توافقی است که در شورای امنیت ملی صورت گرفته بود. حمله هوایی سعودی بر یمن، قانون شکنی جهانی است ما خواهان متوقف شدن بی درنگ این حملات هستیم.»

این موضع گیری ها، دقیقا زمانی مطرح می شوند که افغانستان از زاویه ای دیگر به میدان جنگ نیابتی تهران- ریاض نیز مبدل شده است.

ایران و عربستان دو قطب قدرت در منطقه و جهان اسلام به شمار می روند که اکنون در چنیدن کشور، درگیر جنگ‌های نیابتی هستند. همچنان افغانستان در دو بُعد قضیه قرار دارد؛ دوستی با ایران که بیشتر ار آدرس ریاست اجرایی طرح ریزی می‌شود و دوستی با عربستان که از سوی ارگ نشینان دنبال می شود.

سفرعبدالله عبدالله به عربستان، اگر تنها برمحور گسترش روابط کابل – ریاض صورت گرفته باشد بدون شک این روابط از سال‌های پیش بر وفق مراد دو طرف پیش می‌رفته است؛ اما حمایت داکتر عبدالله از عربستان سعودی در جنگ یمن  بدون شک خشم رهبران ایران را نیز در پی خواهد داشت.

حمایت لفظی عبدالله عبدلله به ‌عنوان یک کشور ضعیف از جنگ سعودی در یمن از لحاظ سیاسی وزنه سعودی در برابر ایران در منطقه را سنگین‌تر خواهد کرد گرچه، افغانستان توان نظامی ندارد که در صورت نیاز به حمایت از عربستان وارد میدان نبرد در دیگر کشورها، شود.

حمایت عبدالله عبدالله نه تنها نداشتن حافظه سیاسی ایشان را تداعی می‌کند که حلقه‌های زنجیر دوستی میان مخالفین حمله سعودی بر یمن در داخل کشور نیز با عبدالله عبدالله فاصله خواهند گرفت.

 

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. حمله ایتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن تجاوز آشکار است.این ایتلاف باعث کشتار هزاران نفر بیگناه وتخریت تاسیسات عامه و… شده است.
    شورای امنیت سازمان ملل باید درقبال عربستان یک تصمیم غیر جانبدارانه بگیرد و مانع حملات این متجاوزین بالای مردم بیگناه شود.