یوناما: خطر اختلافات بر سر حقوق‌آب در افغانستان جدی است

یوناما در گزارش تازه یی که منتشر کرد گفته است که خطر اختلافات در افغانستان بر سر حقوق آب بیشتر است و به رویکرد صلح آمیز برای حل اختلافات تاکید کرده است.

14805562_882100411924620_1144894394_n

یوناما دراعلامیه‌ی مطبوعاتی که به رسانه‌ها فرستاده،گزارش داده که تقاضا برای آب جهت رشد و انکشاف زراعت در افغانستان که در اثر جنگ، زیرساخت‌های آن تخریب شده و از خشکسالی به شدت آسیب دیده وجود دارد و اختلافات خطرناک برای حقوق آب ( حق‌آبه ) به وجود، می‌آید.

در این اعلامیه آمده است که اکثر اجتماعات روستایی در پی‌دسترسی مطمئن به منابع آبی برای، زندگی،مواشی و رشد محصولات زراعتی شان می‌باشند.

در همین حال تادامیچی، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان  گفته است: طوری‌که این گزارش با وضاحت مشخص می‌نماید که خطرات اختلافات بر سرآب، بسیار بالاست و حل این اختلافات بشکل صلح آمیز از اهمیت حیاتی برخوردار می‌باشد.

در این گزارش آمده است که برای حل اختلافات ناشی از آب از روش‌های رسمی و غیر رسمی کار گرفته می‌شود که شامل قانون‌آب و روش‌های معمول سنتی،می‌شوند.

از یافته‌های کلیدی این گزارش این است با وجود که طرح جامع و مفصل تنظیم آب بر اساس قانون وجود دارد، استفاده کنندگان آب برای حل اختلافات شان بیشتر به میرآب‌ها روی می‌آورند و دلیل روی آوری‌ها به میراب‌ها موجودیت خلا در حیطه قانون آب و ساختارهای اداری مربوط می‌باشد.

مایکل ای هارتمن رییس بخش حاکمیت قانون دفتر یوناما گفته است: این یافته‌ها تائید می‌نماید که مشکل بر سر متن قانون نه بلکه به نحوه تطبیق قانون بر می‌گردد و به قول او یوناما به تلاش‌های خود برای کمک در تطبیق گسترده‌تر قانون‌آب را ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط