داعش در جلال آباد رعایت حال رئیس جمهور را نکرد

تحولات امنیتی کشور در یک هفته اخیر به صورت متضاد و پیچیده ا‌ی رقم خورده‌است. نام گروه داعش در رسانه‌ها و زبان‌های‌ مسئولین بلند پایه کشور بیشتر از پیش زیادتر شده‌است.

این درحالیست که داعش در موصل عراق هم روزهای سختی را پشت سر می‌گذراند.

ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا هم اعلام کرده که برای سرکوب داعش در موصل عراق متعهد است تا داعش را در این شهر نابود کند. اکنون در شرق افغانستان هم داعش درگیری سختی را مدیریت می‌کند.

خبرهای تلخ از شرق کشور (ننگرهار) به گوش می‌رسد که حضور داعش در کشور را رسما چهره خطرناکی به ‌آن می‌دهد. مقام‌های امنیتی ننگرهار به رسانه‌ها گفته‌اند که نیروهای داعش، شماری از پوسته‌های امنیتی و خانه‌های مردم را مورد حمله قرار داده‌اند.

برخی نمایندگان مجلس ننگرهار به خبرگزاری افق گفته‌اند که داعش دیروز چندین خانه مسکونی را به آتش کشیده‌اند و شماری غیر نظامیان این مناطق را کشته‌اند.

گزارش‌هایی نیز حاکی از آن است که شماری از مردم خانه‌های شان‌را ترک کرده‌اند.

جنگ داعش و نظامیان کشور در شرق افغانستان در حالی قوت می‌گیرد که هفته قبل عبدالرشید دوستم معاون رئیس جمهور، از سرازیر شدن هزاران داعشی در آینده نزدیک خبر داد.

داکتر عصمت الله شینواری نماینده مردم ننگرهار در پارلمان کشور به خبرگزاری افق گفت جنگ در ولسوالی پچیراگام جریان دارد.

این نماینده مجلس از تلفات دقیق کشته‌های دو طرف اطلاع دقیق نداد اما گفت که  تلفات بر هر سه گروه درگیر؛ داعش، طالبان و نیروهای خیزش مردمی وارد شده است.

چندماه قبل رئیس جهمورغنی 314532_615به نیروهای نظامی فرمان داده بود که نیروهای داعش در ننگرهار و شرق کشور را تا آخرین نفر نابود کنند از زمان فرمان رئیس جمهور تا کنون چندین ماه می‌گذرد ولی داعش نه تنها که در ننگرهار نابوده نشده‌است بلکه درگیری ها و حملات داعش در ولسوالی های ننگرهار شدت یافته‌است.

عصمت شینواری نماینده مردم ننگرهار به این باور است که رئیس جمهور فرمان صادر می‌کند بدون این‌که بعد از آن پیگر فرمان صادر شده باشد. پیگری نکردن فرمان از سوی رئیس جمهور و افراد ذیدخل از ارزش فرمان می‌کاهد.

شینواری می‌گوید وعده‌های که رئیس جمهور مبنی برنابودی داعش در ننگرهار به مردم داده بود عملی نشد. پیش از این، داعش تنها در ولسوالی اچین حضور داشت اما کنون داعش در بعضی ولسوالی‌های دیگر نیز مستقر شدند و جنگ را آغاز کردند.

از داکتر عصمت شینواری پرسیدم علیر‌غم فرمان رئیس جمهور مبنی بر نابودی کامل این گروه در ننگرهار اکنون داعش نه تنها که نابود نشده بلکه دامنه جنگ را در ولسوالی‌های دیگر این ولایت نیز کشانیده‌اند آیا همین‌طور است؟

او افزود” به همان میزان که داعش در ننگرهار کشته می‌شوند سربازگیری و جلب و جذب دارند. معلومات که در اختیار من است داعش به علاوه ننگرهار از چندین ولایت دیگر نیز، نیرو جذب می‌کند”.

این نماینده مجلس افزود داعش جدا از ولایت ننگرهار، فراه و کنر نیروهای خارجی از وزیرستان پاکستان و چند شهر مرزی دیگر این کشور نیز، نیرو جذب کرده‌است.

آقای شینواری در مورد حرکت‌های مردم علیه داعش در ننگرهار نیز گفت : خیزش های مردمی نتیجه‌ی چشمگیری نداده‌است و از سوی حکومت هم حمایت خوبی صورت نگرفته‌است. همیشه افراد داعش بالای پوسته های این‌ها حمله می‌کنند و بیشتر حالت دفاعی بخود گرفته‌اند. ما یک روز نشنیدیم و ندیدیم که این‌ها توانسته باشند روی مواضع داعش حمله کنند.

به باور شینواری اگر دولت حملات جدی‌تر را روی مواضع داعش در ننگرهار برنامه ریزی نکند آمار بیجاشدگان داخلی در ننگرهار افزایش خواهد یافت. دولت توان حمایت اقتصادی از بیجاشدگان را نخواهد داشت و راه معقولش همین مبارزه و سرکوب این گروه در ننگرهار است.

در اظهارات آقای دوستم که هفته‌ی گذشته رسانه‌ی شد، تصریح شده است که گروه تروریستی داعش برنامه حضور گسترده در شمال افغانستان را روی دست دارد.

به گفته جنرال دوستم معاون رئیس جمهور، گروه داعش در نظر دارد تا غالب بر هفت هزار تن از افرادش را که متشکل از اتباع کشورهای سوریه، عراق، لبنان، تاجیکستان، ازبکستان و چیچین می ‌باشند، به هدف انجام حملات تروریستی، در شمال افغانستان جابجا کند.

 

مقام های عراق به رسانه های این کشور گفته‌اند که شکست داعش درشهر موصل به معنی شکست کامل این گروه در عراق تلقی می‌شود.

از سوی هم گزارش حاکی از آن است که داعش از موصل در حال فرار هستند. و این خود تاییدی است بر سخنان جنرال دوستم معاون رئیس جمهورکشور.

به باور کارشناسان سیاسی و امنیتی اگر دولت افغانستان در مذاکره با طالبان موفق شود که این گروه را به صلح دعوت کند حضور گسترده داعش در کشور به‌عنوان جاگزین و بدل طالبان به مقاصد دیگر، دور از انتظار نخواهد بود.

این‌که کلاف سردرگمی برای آینده امنیتی و سیاسی افغانستان بافته‌شده است بر هیچ‌کس هویدا نیست ولی حضور داعش در شمال و شرق کشور به معنی ادامه بحران در کشور خواهد بود.

 

 

مطالب مرتبط