سرور دانش: رهبران با  نسل دانشگاهی رو برو اند نه با نسلی که زیر منبر الله اکبر بگویند

محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری دیروز در سخنرانی خویش در مراسم اولین سالگرد درگذشت قربانعلی عرفانی گفته است: « رهبران ما باید خود را مُبرا از عیب و نقض نپندارند، شرایط دگرگون شده با نسلی که زیر منبر شان الله اکبر می‌گفتند رو برو نیستند با نسل تحصیل کرده و دانشگاهی رو بروهستند. باید به نقش آنها در مدیریت اجتماعی جامعه احترام بگذارند».

14729366_10205467810732978_6250191163790947241_n

محمد سرور دانش که خود نیز یکی از اعضای برجسته این حزب می‌باشد و به حمایت مردم هزاره در مقام معاونت دوم ریاست جمهوری رسیده است، دیروز در مراسمی که به مناسبات اولین سالگرد درگذشت استاد قربانعلی عرفانی یکی از رهبران حزب وحدت و نیز یاد بود از چهره‌های معروف دیگر مصطفی اعتمادی، سید عباس حکیمی و یوسف واعظی در کابل برگزار شده بود، این سخنان را در حالی بیان کرده که محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت و عزیزالله شفق نیز حضور داشته اند.

آقای دانش در سخنرانی خویش، رهبران کنونی جامعه هزاره  را به واقع نگری در این جامعه و شرایط رهبری فراخوانده و گفته است: « البته باید تاکید کنیم که در هر حرکتی ممکن است اشتباهاتی نیز وجود داشته باشد و از این جهت رهبران ما هم باید خود را مبرا از نقد و عیب نپندارند. امروز شرایط دگرگون شده و باید نیاز زمان و جایگاه نسل بیدار، روشن و تحصیل یافته امروز را درک کرد. آن جوانی که تا دیروز در زیر منبر شما شعار می‌داد و تکبیر می‌گفت، امروز مدرک دکترا در دست، به کرسی استادی پوهنتون تکیه زده و صاحب قلم، اندیشه، تجربه، دانش و تکنالوژی معاصر شده، باید سخن او را شنید و از طرح و ابتکار او بهره گرفت و به او زمینه داد که در مدیریت و رهبری جامعه سهم بگیرد».

این گفته‌ها در حالی بیان شده که در جریان یک سال گذشته دو جنبش اعتراضی و دادخواهی از میان جامعه هزاره به وجود آمدند و در این حرکت‌های اجتماعی جوانان تحصیل کرده نقش داشتند. یکی جنبش تبسم که در اعتراض به گروگان‌گیری 31 مسافر هزاره و سربریده شدن هفت تن به شمول تبسم دختر 9 ساله از ولایت غزنی، و دیگری جنبش روشنایی که در اعتراض به تغییر مسیر لین برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان توسط دولت، شکل گرفت.

هرچند در گیردار فعالیت جنبش روشنایی آقای سرور دانش گاهی از آن حمایت کرد و گاهی تصمیم دولت را  توجیه نمود و نیز در بیانیه‌هایش به رویکرد محافظه‌کاری پای فشرد اما اظهارات اخیر او نشان می‌دهد که ایشان به واقعیت‌های جامعه خود بیشتر از سایر همرکابانش نظر دارد و او به عنوان یک چهره دانشگاهی که به سطح رهبری رسیده است نگاه متفاوت تری نسبت رهبری جامعه دارد.

این درحالی است که محمد محقق یکی از هبران قومی جامعه هزاره در یک سخنرانی خویش در مخالف با جنبش روشنایی گفته بود، رهبری این جنبش را شعله‌ای‌های سابق، بی‌نمازها و شراب‌خواران به عهده دارند.

مطالب مرتبط