گلبدین حکمتیار در امارات متحده عربی به سر می‌برد

بر اساس برخی گزارش‌ها، گلبدین حکمتیار رهبر فراری حزب اسلامی افغانستان هم اکنون در دوبی به سر می‌برد و احتمالا تا یکماه دیگر به کابل خواهد آمد.

20163191173936

یک منبع که خواست نامش در این گزارش ذکر نشود به خبرگزاری افق گفت: « برخی از اعضای کمیسیون تطبیق فیصله دولت افغانستان و حزب اسلامی نیز به دیدار او به امارات رفته اند».

پیش از این برخی از نزدیکان آقای حکمتیار به رسانه‌ها گفته بودند که آقای حکمتیار در افغانستان است.

گفته می‌شد که احتمال حضور آقای حکمتیار در ننگرهار بیشتر از دیگر نقاط افغانستان است.

ریاست جمهوری افغانستان روز پنج شنبه با صدور فرمانی اعضای کمیسیون تطبیق فیصله میان حزب اسلامی و حکومت را معرفی کرد.

داکتر اکرم اخپلواک به عنوان رییس، فیض الله زکی و مسعود اندرابی از سوی حکومت و قاضی عبدالحکیم حکیم رییس هیات حزب یاسلامی و قاضی امین کریم و غیرت بهیر نیز اعضای حزب اسلامی در این کمیسیون هستند.

براساس فرمان ریاست جمهوری حاجی دین محمد، عطا الرحمان سلیم، حبیبه سرابی، مولوی خبیر و فرهادالله فرهاد به عنوان نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان در این کمیسیون حضور دارند.

عدم تعقیب اعضای حزب اسلامی

بر اساس این فرمان، حزب اسلامی افغانستان می‌تواند طبق قانون اساسی و سایر مقررات نافذه کشور به فعالیت‌های مدنی و سیاسی بپردازد و نیروهای امنیتی کشور نمی‌توانند بر مواضع و مراکز حزب اسلامی عملیات نظامی داشته باشند.

در همین حال محمد امین کریم رییس هیات مذاکره کننده‌ی حزب اسلامی به رسانه‌ها گفته است: حزب اسلامی در چوکات قانون اساسی افغانستان فعالیت می‌کند و پس از  این کسی حق ندارد اعضای حزب اسلامی را به جرم عضویت در این حزب مورد تعقیب یا پیگرد قرار دهد.

بر بنیاد توافق‌نامه‌ی امضا شده میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان، طرفداران گلبدین حکمتیار مکلف اند تا تشکیلات نظامی خویش را منحل سازد و دیگر دست به اقداماتی نظامی نزند.

این در حالی است که افراد مسلح حزب اسلامی در ۲۸ ولایت کشور حضور دارند و هنوز منحل نشده است.

 

مطالب مرتبط