نهادهای مدنی: حکومت معاهده برگرداندن مهاجران را از اروپا اجرا نکند

شماری از فعالان و نهادهای مدنی امروز با برگزاری کنفرانس خبری در مورد توافق افغانستان با اتحادیه اروپا در مورد اخراج مهاجران که  به «راه مشترک» یاد می‌شود اعتراض کردند و گفتند که باید حکومت از اجرای این معاهده خود داری کنند.

14720462_1078235015606981_9166147612481996062_n

در این اعلامیه، گفته شده است که  روند اجرای این معاهده جریان دارد و هنوز متن آن برای بررسی کامل به اتحادیه اروپا فرستاده نشده است.

فعالان مدنی گفته اند که هیچ فرصتی برای بررسی مدافعان مهاجران و نهادهای مدنی از این سند داده نشده است.

نهادهای مدنی در اعلامیه‌ی خود گفته است که تاکنون هزاران مهاجر کشور از کشورهای همسایه به برگشته اند و آنها در بی‌سرنوشتی  به سر برده و با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و دولت تا بحال موفق نشده‌اند که برای آنها مسکن، زمینه زندگی و کار تامین کند.

همچنان در این اعلامیه ابراز نگرانی شده است که چون مهاجران توسط پولیس مرزی اتحادیه اروپا برگردانده می‌شوند، برخورد این پولیس با بحال با مهاجران خشونت آمیز بوده و از اینکه مهاجران زیادی برگردانده شوند ممکن است افراد غیر مسلکی برای برگرداندن آنها استخدام شوند و با مهاجران برخورد غیرانسانی شوند.

فعالان و نهادهای امنیتی با توجه به وخامت وضعیت امنیتی در کشور گفته است که اکنون جنگ در ولایت های قندوز، فاریاب، ارزگان، زابل بغلان جریان دارد و راه‌های مناطق مرکزی کشور نیز ناامن است و برگرداندن مهاجران جان آنها را به خطر مواجه می‌سازد و تضمینی و جود ندارد که آنها دوباره به مهاجرت روی آورند.

نهادهای مدنی در اعلامیه خود از حکومت خواست است که از تطبیق این معاهده دست بردارد.

مطالب مرتبط