مسکو بدهی 10 میلیارد دلاری کره شمالی را بخشید

شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) موافقت نامه همکاری های دولتی میان روسیه و کره شمالی را تایید کرد که بر اساس آن مسکو 10 میلیارد دلار بدهی کره شمالی در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق را بخشید.81128758-5634605

 به گزارش افق به نقل از خبرگزاری روسی اینترفاکس، این موافقت نامه روز سه شنبه با اکثریت آرا در شورای فدراسیون تایید شد و در آن تمام مطالبات و تعهدات اتحاد شوروی سابق و کره شمالی قید شده است.

این موافقت نامه دولتی، در جریان سفر یوری تروتنف معاون نخست وزیر روسیه به پیونگ یانگ امضا شد و در جریان دیدار تروتنف با ˈرو تو چولˈ همتای کره ای وی همچنین توافق شد که دو کشور پرداخت های خود را به واحد پولی روبل روسیه انجام دهند.

توافق در مورد بخشش این بدهی کره شمالی در سال 2012 به دست آمده بود و اخیرا به صورت موافقت نامه با روسیه امضا شد.

بر اساس این موافقت نامه مجموع بدهی های پیونگ یانگ به مسکو تا 17 سپتامبر سال 2012 حدودا 10 میلیارد و 960 میلیون دلار بوده است.

بر اساس مفاد موافقت نامه باقیمانده بدهی یعنی ۹۶۰ میلیون دلار نیز در 20 سال آینده بر اساس اقساط مساوی هر شش ماه یکبار پرداخت می شود و بانک توسعه روسیه وظیفه دریافت بدهی های کره شمالی را برعهده دارد.

در همین حال رسانه های روسی به نقل از مقامهای روس اعلام کردند از این مبلغ برای تامین منابع مورد نیاز پروژه های مشترک با کره شمالی از جمله خط لوله گاز پیشنهادی و ساخت خط آهن به کره جنوبی استفاده خواهد شد.

مطالب مرتبط