آتش‌بس در یمن از پنج‌شنبه آغاز می‌شود

 یمن از دیرگاهی به این‌سو، شاهد درگیری های شدیدی میان نیروهای حکومتی و گروه شیعی حوثی است.

در دو هفته اخیر جنگ در یمن شدت گرفته است. بمباران طیاره های عربستان سعودی بر یک مجلس عزاداری در صنعا، پایتخت یمن که ۱۴۰ کشته برجا گذاشت بیش از هرزمان دیگر توجه جهان را به خود معطوف کرده‌است.

حمله ا‌ی که واکنش کشور های منطقه و درگیر جنگ یمن را به همراه داشته است.

14793933_1780900305500629_1775509883_n

اکنون اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، در امریکا اعلام کرد که آتش بس از پنج‌شنبه هفته جاری برای ۷۲ ساعت برقرار خواهد شد. طبق گفته های شیخ احمد، آتش بس از ساعت ۱۱ و ۵۹ دقیقه چهارشنبه ۲۸ میزان آغاز خواهد شد.

به گفته شیخ احمد بدنبال این آتش بس، امکان آتش بس دراز مدت هم وجود دارد.

شیخ احمد، طرف‌های درگیر در یمن را به صلح فراخواند و این آتش بس را مقدمه ا‌ی بر پایان جنگ توصیف کرد.

چندی پیش، عبدالمالک مخلاقی وزیر خارجه یمن به رسانه‌ها گفته‌بود که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور متواری یمن با یک آتش بس ۷۲ ساعته در صورت تمدید آن موافق است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که جنگ یمن تقربیا ۷ هزار نفر کشته، ۳۵ هزار نفر دیگر زخمی و حداقل سه میلیون نفر دیگر آواره به‌همراه داشته‌است.

حوثی‌های یمن بیش از ده سال است که با حکومت مرکزی این کشور در نبرد هستند. حوثی ها اقلیتی کم‌توان بودند که اکنون به یک هسته قوی تبدیل شده‌اند که حالا بیشتر خاک یمن را به تصرف خود در آورده اند.

نیروهای وابسته به حوثی ها، در سپتامبر ۲۰۱۴ صنعا پایتخت یمن را تصرف کردند و در اوایل سال ۲۰۱۵ کاخ ریاست جمهوری این کشور را به تصرف خود در آوردند. به دنیال آن حوثی‌ها پارلمان این کشور را منحل اعلام کردند و فرماندهی ارتش، مهم ترین ارگان امنیتی کشور را بدست گرفتند.

از سوی هم، حوثی‌ها در برابر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تا کنون ایستادگی کرده‌است.

به دنبال قدرت گرفتن حوثی‌ها، رئیس جمهور یمن، ناچار شد مرکز دولت را به عدن منتقل کند، اما عدن هم از دست حوثی‎‌ها در امان نماند و به این شهر نزدیک شدند که سر انجام هادی ناچار شد به عربستان فرار کند.

یمن برخلاف دیگر کشورهای عربی فقیر است و در جنوب شبه جزیره‌ی عربستان قرار دارد و از دوسال به این سو درگیر جنگ‌های داخلی است.

جنگی که اکنون تنها به حوثی‌ها و نیروهای دولتی یمن خلاصه نمی‌شود. از سوی عربستان و کشور های غربی از سوی هم ایران به حمایت از حوثی متهم به استمرار جنگ در یمن شناخته شده‌است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، پس قدرت گرفتن حوثی‌ها شکل گرفت بعد از آن، این ائتلاف مواضع حوثی‌ها را  بمباران می‌کند.

ایران پس حمله اخیر سعودی به صنعا که 140 کشته برجا گذاشته آن‌را محکوم کرد و عربستان را متهم به حمله کرد.

ایران طرف حمایت گروه حوثی در یمن شناخته‌شده ‌است. بعد از حمله اخیر جنگنده های سعودی در صنعا محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به سرمنشی سازمان ملل نامه نوشت و در ان نامه، ظریف عربستان سعودی و کشورهای حامی آن را متهم به “جنایت جنگی” در یمن کرد.

همچنان جواد ظریف از دبیرکل سازمان خواسته بود که زمنیه امکان اعزام یک طیاره کمک‌های انسان دوستانه ایران را به این کشور فراهم کند.

مطالب مرتبط