آوارگان قندوز به خانه‌های شان بر می‌گردند

شماری از باشندگان قندوز که درنتیجه دو هفته جنگ این شهر، خانه‌های شان را ترک کرده بودند درحال بازگشت به خانه‌های شان هستند.

آنان می‌گویند که نیروهای امنیتی با باز پس‌گیری شهر، باید امنیت شهروندان را تامین کنند و همچنان آب و برق را مسوولان محلی دوباره برای باشندگان این شهر تامین کنند.

22987629-839c-4621-8d87-b5c401e36c6e_cx0_cy15_cw0_w987_r1_s_r1

یکی از آواره‌های جنگ قندوز گفته است: «در ده روز جنگ خانه‌های مردم ویران شده و شورشیان دار و ندار مردم را غارت کرده و یا از بین برده اند اما بازهم بازپس‌گیری این شهر باعث خوشحالی ماست.»

یکی دیگر از باشندگان قندوز که در جریان جنگ نتوانسته از این شهر فرار کند گفته است:« در پانزده روز ما در خانه گیرمانده بویدم، آب آشامیدنی نداشتیم، نان نداشتیم و به مواد خوراکی دسترسی نداشتیم و به مشکلات زیادی مواجه بودیم، مانند یک بندی در خانه زندانی بودیم.»

آوارگان قندوزی از سربازان دولتی می‌خواهند تا حومه‌های شهر را نیز از وجود شورشیان پاکسازی کنند.

با این حال مسوولان امنیتی شهر قندوز می‌گویند که حومه‌های این شهر را نیز از وجود شورشیان پاکسازی کرده اند.

بر اساس گفته‌های این مسئولان، هنوز هم عملیات نیروهای دولتی برضد طالبان مسلح در حومه‌های شهر جریان دارد تا مرکز این ولایت از حملات احتمالی طالبان مسلح رهایی پیدا کند.

شهر قندوز دوهفته پیش از سوی شورشیان مسلح تصرف شد و در ده روز گذشته جنگ‌های خانه به خانه در این شهر جریان داشت و طالبان بیشتری از تاسیسات دولتی را آتش زده‌اند.

در جریان این جنگ‌ها منازل باشندگان این شهر نیز تخریب شده است.

با طولانی شدن عملیات بازپس گیری این شهر، باشندگان قندوز با کمبود خوراک و نیز آب آشامیدنی روبرو شدند و قیمت یک دانه نان در این شهر حتی به شصت افغانی افزایش یافت.

باید یاد آور شد، که در مسیر شاهراه قندوز– تخار الی نزیک ولسوالی خان آباد طالبان مسلح حضور فزیکی دارند و موترهای مسافرین را تلاشی می‌کنند.

مطالب مرتبط